Fietsvakantie verhaal Duitsland

Dag 3 : Over de Rijn

Het dubbelvouwen van het matje werkte gelukkig heel goed, en we hebben allebei een stuk beter geslapen dan de dag ervoor. We waren ongeveer 15 kilometer van de origineel geplande route af, maar we besloten voor deze dag toch een andere route te plannen. Eerst zouden we 50 kilometer fietsen tot aan een camping, en daar zouden we beslissen of we nog verder naar het noorden zouden fietsen, waar heel veel campings waren.

Net na vertrek vonden we een tankstation voor wat koffie. Daarna moesten we over een pad wat verboden in te rijden was voor fietsers. Ik dacht dat het een plein van een school was, maar het bleek een begraafplaats te zijn. We zijn er maar heel stil overheen gefietst.

Het fietsen schoot deze dag verder goed op. Er waren meestal goede fietspaden, en het was lekker zonnig. Bij een supermarkt haalden we wat broodjes. Ik had ook rijstepapjes gehaald, en ik wou de lepels van de koffie die we zouden halen bij het bakkerijtje bij de supermarkt daarvoor gebruiken. Alleen er was geen wc bij, dus wilde Manon geen koffie halen hier.

foto op de fiets
Foto op de fiets

Rond 12 uur zochten we een hele tijd naar een terrasje om wat te drinken en uit te rusten. Er was nergens iets open. Uiteindelijk zijn we maar in een zijweggetje gaan zitten, vlak voordat we de Rijn over zouden steken bij Wesel.

uitzicht bij de Rijn
Bij de Rijn.

brug over de Rijn
Op de brug over de Rijn.

rijnbrug

In Wesel, wat best een grote stad was, gingen we bij de Mac Donalds een ijsjes halen. Ik ging het bestellen, en Manon wachtte buiten. Schijnbaar zat ze op de plek van een vaste bezoeker, want een dik Duits ventje begon tegen zijn moeder te zeuren dat ze op zijn plek zat. Het voordeel van de ijsjes was dat er lepeltjes bij zaten, dus die bewaarden we.

Vanaf Wesel was het nog ongeveer 15 kilometer tot de camping die op 50 kilometer zat. Het was 's middags heel heet. In Dinden, waar de eerste camping zat, stopten we voor een ijsje, en planden we de route naar de camping van die avond. In Duitsland lagen bijna geen campings, maar vlak over de grens in Nederland lagen er wel 20. We zochten de dichtsbijzijnde uit, en fietsten daar heen.

rijstepap
De rijstepapjes en de lepels van de Mac Donalds.

Onderweg kwamen we nog door Spork.

plaatsnaambord spork
Spork.

Na Spork was het nog 5 kilometer tot de camping. De gps stuurde ons door een pad wat steeds slechter werd, en uiteindelijk een wandelpad was. Daarna konden we via een hekje de grens naar Nederland over.

fietsen door maisvelden
Onze route.

grensovergang nederland duitsland
De grensovergang.

We dachten de hele tijd dat we naar camping Koen ging, maar toen we er waren bleek dat de gps Koenders had afgekort tot Koen. Het was een fijne camping, met aardige mensen. Er kwam een typische camping-vent met ons buurten over de fietskar. Want hij had een hond van 50 kilo waar hij ook een fietskar voor wilde kopen. Van het stuk wat was afgebroken van de bagagekar was ondertussen ook de andere helft afgebroken. Het voordeel was wel dat we nu wisten dat het goed bleef zitten, ook al was het afgebroken.

tent opzetten
Manon zet de tent mee op.

fietsvakantie op de camping

Er was een friettent twee kilometer verderop, waar we gingen eten. 's Avonds deden we nog wat bordspelletjes.

Manon vond het fietsen nog wel leuk, maar vandaag was het heel zwaar geweest omdat we 15 kilometer meer hadden gefietst dan de vorige dagen. Het kamperen was ook wel leuk, behalve dat er 's avonds weinig te doen was. Daarom gingen we kijken of we in een dag terug naar huis konden fietsen. Toen bleek dat we deze dag wat te ver naar het noorden waren gefietst, want volgens de gps was het nog 140 kilometer tot aan huis. Dat betekende nog twee keer 70 kilometer. Na wat instellingen veranderen kwam ik uit op 130 kilometer, wat nog steeds ver leek voor twee dagen.