Overzicht fietsvakantieverhalen

Veluwe
Zomer 2005 - Veluwe - 630 km

Onze allereerste fietsvakantie, elke dag was het een avontuur. We fietsten via Limburg en de Achterhoek naar de Veluwe, met hikerugzakken achter op onze stadsfietsen. Lees hier alles over het Eerbiskesland, wilde dieren op de Veluwe, Kwatta en ontbijten met pinda's.

zwarte woud
Zomer 2006 - Zwarte Woud - 1360 km

Op en neer naar het Zwarte Woud. Elk heuveltje leek voor ons een flinke berg, zeker met al die bepakking. We leerden dat spijkerbroeken meenemen op fietsvakantie geen goed idee is als het dagenlang regent. Voor de eerste keer moesten we wildkamperen, ook op de legendarisch lange dag op de terugweg. Lees hier alles over Holoh-friemelfrut, sokken in de magnetron en korstenbrood met pasta.

zuid-frankrijk
Zomer 2007 - Zuid-Frankrijk - 2630 km

Tot onze eigen verbazing lukte het deze vakantie in 3 weken op en neer te fietsen naar de Middellandse Zee. Bij de Mont Ventoux hielden we een paar dagen rust en in de gloeiende hitte fietsten we met bepakking de wielrenners er uit. In Cassis bleven we drie dagen bij de Midellandse Zee. De terugweg was lang zwaar en regenachtig. Lees hier alles over slootwater drinken, Ruud met z'n plastic fiets, "de vent met de tent" en Maple Joe.

100 cols 1
Mei 2008 - 100 Cols Tocht deel 1 - 1080 km

We planden 10 dagen lang 190 km per dag van de 100 Cols Tocht af te leggen. Heel veel bergen, kou, regen, uitputting, wind en zonnesteken weerhielden ons daarvan. De heen- en terugreis met de trein was net zo'n groot avontuur als het fietsen. Lees hier alles over slaapverwekkende cafeetjes en hoe je niet met de Parijse metro moet gaan als je een fiets hebt.

100 cols 2
zomer 2008 - 100 Cols Tocht deel 2 - 2050 km

We fietsten door de pyreneeen, over bekende cols als de Tourmalet, de Aubisque, de Soudet en weer de Mont Ventoux. Een prachtige route, en we hadden ook goed weer. Op de Port-de-Bales moesten we improviseren om een lekke band te repareren. Lees hier alles over de Burdincurucheta, Akerbelz en wildkamperen midden in Dijon.

westvleteren
Lente 2009 - Westvleteren - 460 km

Bram fietste in drie dagen op en neer naar de trappistenbrouwerij Westvleteren. Hij had veel regen, nog meer last had hij van het Belgische wegennet. Lees hier hoe je een gratis maaltijd bij de Mc Donalds kunt krijgen, en hoeveel moeite je kunt doen voor een glas bier.

100 cols 3
Zomer 2009 - 100 Cols deel 3 - 3100 km

We reden zo snel mogelijk naar Zuid-Frankrijk om de route van de 100 cols tocht op te pikken. Op de Bonette bevroren we bijna. Op de rustdag was de Alpe d'Huez aan de beurt, de dag erna de Galibier. In een cafeetje werd voor ons geregeld dat de pastoor ons het veldje achter de kerk zou wijzen zodat we daar konden wildkamperen. Lees hier alles over "DE oven", "DE meloenen", "DE marmot" en kamperen op een woonwagenkamp.

Mei 2010 - Luxemburg - 480 km

Bart fietste alleen naar Luxemburg, waar een paar andere mensen een weekje op de camping stonden. Het was ijskoud en regenachtig. Lees hier alles over diepvrieszakjes tegen bevroren tenen en fietsen over hike-paden.

100 cols 3
Mei 2010 - Groningen - 300 km

Bram ging met zijn collega Bas naar het noordelijkste punt van Nederland fietsen. Ze hadden veel regen. Voor Bas was het de eerste keer, na twee dagen kon hij niet meer fietsen omdat de fiets die hij van Bram had geleend te groot was. Lees hier alles over pizzabakkers die de oplossing hebben en douchen zonder handdoek.

alpen
Zomer 2010 - Alpen - 3400 km

We fietsten naar de Alpen, over veel passen waar onder de Stelvio. Daarna raakten we elkaar een hele middag kwijt. Het regende haast elke dag, zo erg dat we een keer een hotel namen. Na een stuk door Slovenie fietsen we nog over de Timmelsjoch. Lees hier alles over wildkamperen tussen ratten, wildkamperen bij een spookslot en waterdicht brood.

spanje
Zomer 2011 - Spanje - 3410 km

We pakten de bus tot aan het noorden van de Pyreneeën, en fietsten in 8 dagen van noord naar zuid Spanje. Het was elke dag super heet. Op de heenweg hebben we maar één keer een camping gevonden, voor de rest moesten we wildkamperen. Bij de straat van Gibraltar bleven we een paar dagen, en we fietsten toen via de Pico Veleta, de hoogste bestraatte weg van Europa, terug tot aan het noorden van de Pyreneeën. Lees hier alles over schorpioenen, waaibosjes, en fietsen langs de snelweg.

noordpolderzijl
Zomer 2012 - Noordpolderzijl - 415 km

Voor het eerst sinds de allereerste fietsvakantie ging Koen weer eens mee. Koen en Bart fietsten naar het noordelijkste puntje van Nederland. Bekijk en lees hier hoe mooi, regenachtig, nat, waaierig en zonnig het kan zijn in Nederland.

Zomer 2014 - Duitsland - 330 km

Bart ging samen met Manon op haar eerste fietsvakantie. We fietsten vanaf Eindhoven tot bijna aan Dusseldorf. Lees hier dat er nergens meer een landkaart te koop is bij benzinestations, en hoe je tegen het verkeer in, op een veel te smal fietspad over een brug, geen fietskar achter je fiets moet hebben en dan een duitser tegen moet komen.

italie
Zomer 2015 - Italië - 2000 km

Bram en Bart gingen op fietsvakantie door Itali&eulm;. We fietsten over de Col de la Lombarde en bezochten Pisa en Florence. Lees hier alles over sjachrijnige Italianen en platte perziken.