Fietsvakantie verhaal ItaliŽ

Dag 6 - Toscane

De volgende ochtend toen we wakker werden was de man naast ons al weg. Na vijf dagen fietsen lagen we iets meer dan een dag voor op het minimale schema om de bus te halen. In plaats van direct van Pisa naar Florence te fietsen zouden we één dag naar het zuiden door Toscane fietsen, en dan de volgende dag een halve dag fietsen en de andere helft van de dag Florence bekijken. Na twee dagen zouden we dan weer op schema liggen.

Bij deze camping hoefden we al weer minder te betalen dan eigenlijk zou moeten, omdat ze weer twee personen en één tent hadden ingevuld. Gelukkig maar, anders waren die campings belachelijk duur. Pisa lag op een grote vlakte, die uitgesleten was door een rivier. We reden via een drukke weg de stad uit. Eigenlijk moesten we ergens links, maar de enige optie was een snelweg. Toen moesten we maar rechtdoor, waardoor we een kilometer of tien om moesten fietsen. De eerste 40 kilometer zaten er heel snel op, het schoot een stuk beter op als het vlak was.

Na een stop bij een supermarkt volgden we de weg naar Volterra. De weg werd steeds rustiger en bergachtiger.

Uitzicht over Toscane.

We waren nu eindelijk in een gebied zoals ik me Italië had voorgesteld, droog, heet, met wat dorre vlaktes met cypressen (van die lange spitse bomen), en hier en daar een huisje. Het leek net op een pasta-reclame.

In een Toscaans dorpje.

Volterra was een groter stadje, bovenop een berg. De beklimming was niet erg steil, maar het was deze dag wel verschrikkelijk heet. Tijdens de klim kwamen we een groepje wielrenners uit Zwitserland tegen. Ze waren tussen de 40 en 60 jaar, en gingen ongeveer net zo snel als wij. Ze fietsten vanuit Zurich naar Rome. Eén man zei tegen Bram: "Ja wij fietsen wel 120 kilometer per dag, maar we hebben ook geen bagage bij". Maar daar had Bram maar niks op terug gezegd. Verder hebben we nog een tijdje met ze gepraat, totdat ze ergens even gingen drinken.

Het laatste stuk klimmen naar Volterra was nog steil. In een supermarkt kochten we veel te veel eten. Daarna fietsten we naar het oude centrum, en gingen daar op een bankje zitten eten. Er hing een oud vrouwje uit het raam die ons en alles in de gaten hield.

Uitzicht op Volterra.

In de afdaling werden we helemaal gefohned, zo heet was het. We kwamen door een aantal dorpjes die allemaal op een heuvel lagen. Het was echt super heet, en die dag hebben we wel 7 liter water op per persoon. Tegen het eind van de middag was het water op, en zochten we naar een supermarkt. Er was er één in een dorpje, maar die was nog een uur dicht. We weken van de route af om door een ander dorpje te fietsen, maar het was niet duidelijk of het nou een dorp was of een bedrijventerrein. Het was namelijk een geo-energie centrale, met wat huizen er bij. Over de hele berg rondom de centrale liepen aluminium buizen van een halve meter doorsnede. Ergens vonden we een bankje met een kraantje, zodat we in ieder geval water hadden. Na een tijdje in de schaduw uitgerust te hebben gingen we verder. Er bleek toch een dorpje te zijn met een supermarkt, maar die was gesloten. Dan toch maar verder. Eerst was het klimmen door een bos, daarna over een grote weg waar we een kilometer lang met 10% omhoog moesten. Aan het eind van de afdaling was een stadje waar vast wel een supermarkt moet zijn.

Ik vroeg aan een vrouw in het engels of er een supermarkt was, maar dat snapte ze niet. Ik kon nog net genoeg italiaans om "supermercato" te zeggen, en ze wees dat het bergaf was. We vonden de supermarkt, en sloegen een hoop eten in, waaronder een kilo kersen. In een parkje lekker in de schaduw gingen we op een bankje zitten eten. Bram die zat een beetje te pitsen, dus ik heb drie kwart van de kersen opgegeten. Vanaf deze dag kon ik Bram beter bijhouden met fietsen, omdat ik wat meer conditie kreeg en beter aan de hitte gewend was.

Op het einde van de dag werd de omgeving minder droog, en kwamen we wat meer door bossen. We hadden drie keuzes om naar Florence te fietsen vanaf hier, een te korte, een lange, en een iets kortere. We kozen de iets kortere dan de lange route, zodat we de volgende dag ongeveer 100 kilometer zouden moeten fietsen tot Florence.

Eerst was het nog een heel stuk klimmen door de bossen, daarna kwam een afdaling en fietsten we meer dan tien kilometer over een bijna vlakke weg langs een riviertje. Toen het al tegen negen uur was kwamen we door een dorpje op een berg, Roccatederighi.

Uitzicht op Roccatederighi

Alle winkels waren al dicht. We zochten na het dorpje een plaats om te kamperen, maar om de honderd meter stond een huis. Uiteindelijk vonden we een steil pad de berg af, wat langs wat stukken lang met lang gras kwam. Het was wel een redelijk goede kampeerplaats, in ieder geval zou daar niemand langs komen.

De kampeerplek van vandaag.

Toen het donker begon te worden zag Bram een vuurvliegje. Even later waren ze overal, het waren er wel een stuk of 30. Mijn tent had ik zonder buitentent opgezet, omdat het anders te heet was. Midden in de nacht werd ik wakker en toen waren de vuurvliegjes nog steeds aan.

Dagafstand : 165 km.

Route van dag 6

Hoogteprofiel van dag 6, bij het vlaggetje ligt Volterra, de klim is goed te zien. Rond de 110 kilometer zit er een fout in de gemeten hoogte. Na Volterra was het weer een hoop klimmen.