Fietsvakantie verhaal ItaliŽ

Dag 7 - Florence

Zonder ontbijt moesten we vertrekken.

Eén bloem bij de kampeerplek.

Eerst de fietsen omhoog duwen over het steile gravelpad tot we weer bij de weg waren. Gelukkig begon de dag met een afdaling. Daarna was het ook nog redelijk vlak. In het eerste kleine dorpje wat we tegen kwamen gingen we naar een winkeltje. Ik vroeg of er ook een bakker zat in het dorpje. De vrouw legde uit dat die aan het eind van de straat zat. We tegenover het winkeltje zat nog een andere kruidenier, waar we brood kochten. Het was een veel te groot wit brood zonder smaak en zonder zout, wat pas vier dagen later helemaal op zou zijn. Toen we dat op een bankje op zaten te eten kwamen we er achter dat we de bakker gemist hadden. Het was een deur met van die lange slierten er voor tegen de vliegen, maar er zat geen raam in de gevel, en ook geen bord waaraan je kon zien dat er achter die deur een bakker zat. Vanaf nu vond ik dat achter elke deur met zo'n vliegengordijn een winkeltje zou zitten.

In die dorpjes reden alle oudjes rond in oude kleine driewieler autootjes met een bak er achter. Eigenlijk kon je voorin maar met één man fatsoenlijk zitten, maar vaak zaten ze er met zijn tweeën in gefrot. Het waren Piaggio's, met een scooter motor er in. De dag van tevoren hadden we er ook al een paar gezien.

De route ging via Sienna naar Florence. Tot Sienna reden we over een vlakte. Toen het nog 25 kilometer tot Sienna was stond er een route naar Florence aangegeven die 74 km was. Volgens Bram klopte dat, want de route via Sienna was 75 km lang. Tien kilometer voor Sienna haalden we een man in die een kar achter zijn fiets had hangen. In z'n kar lag een magnetron. Hij woonde in Sienna, en vertelde dat er twee wegen naar Florence waren. De ene was mooi en bergachtig en lang, en de andere was korter en vlakker en lelijker. We wilden de langere bergachtige doen. Voor deze dag had ik de route niet in de gps gepland, omdat we van de route afgeweken waren. Toen we uit Sienna reden zagen we opeens een bord "Florence 75 km". Dat kon nooit kloppen, want het moest nog maar 50 kilometer zijn vanaf daar. Toen gingen we nog maar eens op de kaart kijken, en bleek dat we de afstanden die naast de wegen stonden niet goed opgeteld hadden, en dat het nog wel 75 kilometer was.

We wisten niet precies hoe we moesten fietsen, en uiteindelijk kwamen we alsnog op de lange vlakke route terecht. De afstanden die op de borden naast de weg stonden klopten voor geen meter. Eerst stond er 75 kilometer, toen een paar kilometer later stond er 55 kilometer tot Florence. Een aantal keer stond een paar kilometer precies de zelfde afstand tot Florence aangegeven. Het leek steeds verder te worden.

Uitzicht onderweg.

Het was die dag weer super heet, en toen het nog veertig kilometer zou moeten zijn tot Florence gingen we naar een supermarkt. We haalden schuifijsco's en platte perziken, zodat we het laatste stukje nog even door konden trappen. Tijdens het eten keken we goed op de kaart, om de beste route te plannen. Ondertussen hadden we al 90 kilometer gefietst, terwijl het de bedoeling was die dag maar 100 kilometer te fietsen, en op tijd in Florence te zijn. Dat ging niet meer lukken.

Een paar kilometer na de stop zaten we al niet meer op de route die we gepland hadden. De bergen waren we ondertussen uit, maar nu ging de weg zonder te slingeren over allerlei steile heuvels, wat nog veel zwaarder was. Op ene gegeven moment stond aangegeven "Florence 27 km", en een stuk verder was het opeens "Florence 28 km". Het laatste stuk merkten we dat we dichter bij Florence kwamen, omdat de wegen steeds drukker werden. Het was de planning om om 4 uur in Florence aan te komen, maar ondertussen was het al na 6.

Eindelijk waren we in Florence, toen moesten we nog vijf kilometer door de stad om de camping te vinden. Honderd meter voor waar de camping zou moeten zijn kwamen we bij een plein met het mooiste uitzicht over Florence. Het was de Piazza Michelangelo, vanwaar je de kathedraal en de rest van de binnenstad mooi zag liggen. Op het pleintje stond een replica van het standbeeld van de David, en een hele hoop kraampjes met toeristische rotzooi. Ik vroeg me af of er wel echt een camping zou zijn honderd meter verderop, of dat ik een fout had gemaakt met alles in de gps te zetten.

Cattedrale di Santa Maria del Fiore in Florence.

Uitzicht over het centrum van Florence.

Een stukje verderop vonden we gelukkig wel een echte camping. We douchten snel, en liepen toen richting het centrum. Onderweg haalden we nog een ijsje, omdat we al honger begonnen te krijgen. Hier was het ijs ook weer super lekker.

De bruggen van Florence.

Via de Pontevecchio liepen we het oude centrum van Florence in.

Op de deuren van de baptisterie.

Op het plein voor de grote kathedraal bestelden we een biertje. Het kostte 7 euro, maar het was het uitzicht wel waard. Na dat ene biertje waren we al aangeschoten. We liepen een rondje om de kathedraal, en gingen op een terras zitten om te eten.

De kathedraal van Florence.

Naast de kathedraal.

Campanile di Giotto.

Een menu met een bord pasta, een bord met vlees en aardappels en een glas wijn was maar 15 euro daar. Maar als je een los glas wijn bestelde was het 5 euro, dus dat was maar raar. Nadat we gegeten hadden werd het al weer donker. Bram was ondertussen expert geworden op het gebied van Florence, dus die wist nog een pleintje wat mooi was.

Piazza di Santa Croce

Uitzicht over de rivier

Piazza di Michelangelo

Daarna liepen we terug naar de camping en gingen we slapen. Vlakbij was een club, waarvan je de muziek goed hoorde. Gelukkig was het best leuke muziek. Dagafstand : 136 km.

Route van dag 7

Hoogteprofiel van dag 7, er zat geen echte beklimming bij vandaag, wel veel heuvels.