Fietsvakantie verhaal Luxemburg

Dag 5 : Keihard wind tegen

Het inpakken had goed geholpen. De hele nacht had ik geslapen, tot een uur of zes. Om kwart voor zeven stond ik op, het was nou nog droog. 's Middags zou het wel gaan regenen, dus ik wou vroeg thuis zijn. De weg naar Verviers had ik snel weer opgepikt. In Verviers ging het wel redelijk met de weg zoeken, de heenweg was makkelijker geweest. Het was vandaag net zo koud als de tweede dag van de heenweg. Gelukkig had ik van Stefan twee diepvrieszakjes gekregen, die had ik om mijn sokken gedaan.

Verviers was een stinkende stad. Ik moest heel de tijd klimmen. Eenmaal boven was het afdalen naar Vise. Het ging slechter dan verwacht. De weg was veel drukker dan op de heenweg op een zondag. Het waaide ook zo hard, dat ik zelfs in de afdaling maar net 20 km per uur haalde.

Het plan vandaag was om helemaal langs kanalen terug te rijden. Dat zou de kortste route zijn en gemakkelijk te volgen. Vanaf Vise reed ik al een stuk om omdat ik een brug had gemist. Daarna was het fietspad lans het kanaal na een kilometer afgezet met een hek. Kon ik weer helemaal terug. Na een stuk klimmen en wat rondrijden zonder precies te weten waar ik was vond ik het kanaal weer. Na vijf kilometer was het weer raak, er werd gewerkt aan de brug, deze keer was er een "wegomlegging". De weg terug naar het kanaal moest je wel zelf vinden. Wanneer ik dan weer terug bij het kanaal was waaide het zo verschrikkelijk hard over de open vlakte dat ik 15 km per uur fietste. Het schoot voor geen meter op. Toen het pad langs het kanaal alweer was onderbroken besloot ik maar door de binnenlanden van Belgie terug te fietsen. Dan zou ik wat meer beschut zijn tegen de wind. Langs het kanaal schoot het toch niet op.

In een winkeltje haalde ik wat fruit en Cote d'Or chocolade die ze in Nederland niet hebben. Vlak voor Zutendaal was er eindelijk weer een fatsoenlijk stuk fietspad. Het fietspad van As naar Bree ging ineens de andere kant op dan de weg. Aan het eind van het fietspad was ik een halve kilometer uit de richting. Het enige voordeel van de windkracht 5, die de hele dag uit het Noorden waaide, was dat je wel precies wist welke kant je op moest fietsen.

Het volgende staaltje Belgiche wegenbouw-onkunde was het volgende: Ik volgde de borden naar Bree. Er was een fietspad langs een weg van 70 kilometer per uur. Opeens stond aangegeven dat je 110 mocht, en je moest met de fiets per se rechts afslaan. Hoe je naar Bree moest fietsen stond niet aangegeven. Ik koos een weg uit waar ik recht tegen de wind in moest fietsen, dan ging ik zeker naar het Noorden.

Uiteindelijk was ik helemaal uitgeput van de tegenwind en het omfietsen. Een paar minuten heb ik brood gegeten en uitgerust. Het was nog een paar kilometer tot Hamont. Daar zocht ik de weg door de bossen richting de Achelse Kluis. Daar is een klooster in de bossen, het scheelde een paar kilometer fietsen en de weg was mooi en rustig. Bij elke trap wou ik dat ik thuis was. Mijn benen deden allebei zeer. Door die klote wind die ik al de hele dag tegen had kon ik helemaal niet hard doorfietsen. Alles deed zeer toen ik bij de Kluis aan kwam. Vanaf daar ging ik weer over de hei, waar ik tijdens de heenweg ook over was gefietst. Het waaide daar ook. Toen nog een stuk door de bossen, wind tegen. Een stukje door Valkenswaard, nog meer wind. Nou alleen nog door het centrum, wind. De laatste kilometer tot dat ik thuis was, het waaide. Eindelijk was ik dan thuis. Nou kon ik lekker in een warm bad gaan liggen, zonder wind.