Fietsvakantie verhaal Spanje

Dag 18 - Molina

Ik had niet goed geslapen. De vorige twee dagen dacht ik dat ik steeds uitgeruster werd, na de beklimming van de Pico Veleta. Nu was ik moe van twee weken fietsen. Bram was ook al moe en begon zijn benen te voelen. Het ontbijt bestond uit het stukje stokbrood wat over was van de vorige dag en net genoeg beleg om er wat smaak aan te geven.

Na een stuk klimmen door de kloof was het vooral afdalen tot aan Molina. We hadden al weer 24 uur weinig gegeten, dus veel honger. We besloten deze dag goed in te slaan, met drie broden en een pot pate van 840 gram. Op een bankje voor de winkel gingen we eten.

De pate.

Het fietsen schoot nog minder op dan de dag er voor. De wegen waren kaarsrecht, de wind stond recht van voren en het landschap was saai. Op een gegeven moment was er een "afdaling" van een heuvel. De wind waaide zo hard dat we maar 12 km/u gingen. Ik had voordat we gingen verwacht dat het vlak zou zijn in de meeste delen van Spanje. Zelfs als er geen bergen waren moesten we de hele dag tegen heuvels op klimmen.

Om half 1 gingen we onder een boom zitten eten. We hadden nog niet ver gefietst. De sinaasappels waren deze dag alweer niet de perfecte waar we de hele vakantie naar op zoek waren. Als beleg voor het stokbrood hadden we natuurlijk pate.

's Middags schoot het fietsen ook niet op. De wind waaide recht in ons gezicht. Op het einde van de middag moesten we veel klimmen en dalen. Het klimmen werd wel leuker als je af en toe een col over kwam met een bord er op.

Puerto de Huerva.

En even later de Puerto de Paniza.

Na de twee collen kwam een afdaling. Daarin maakten we deze foto's.

Afdaling van de Puerto de Paniza.

Na de afdaling zochten we een supermarkt. We hadden honger. Tien kilometer later vonden we een klein winkeltje, wat tegelijkertijd een internetcafe was. Ze hadden wel brood en water, en brokken snoep die op Turks fruit leken. Die brokken waren niet te vreten, het brood wel. In het parkje waar we zaten was ook een groepje Polen. Ze waren allemaal rond de veertig, maar gedroegen zich als hangjongeren. Een vrouw had iets raars in haar trui ter hoogte van haar ellebogen. Toen ze omdraaide zag ik dat het niets raars was, alleen was het bij haar afgezakt.

We waren nu in de buurt van de grote stad Zaragoza. Eigenlijk was het plan om vijf kilometer voor de stad te gaan wildkamperen. Het wildkamperen ging niet, overal stonden fabrieken. We waren deze dag toch verder gekomen dan verwacht. Eerst gingen we nog naar een benzinestation om water te halen. Daarna keken we op de kaart om de route naar Andorra te plannen. Toen was het ondertussen acht uur. In Zaragoza was een camping. Maar daarvoor moesten we de halve stad door fietsen, en we zouden daar dan zo laat zijn dat we toch geen tijd hadden om er uit te rusten. Dus besloten we maar om door heel de stad te fietsen en dan meteen daarna te gaan wildkamperen.

Terwijl het al begon te schemeren kwamen we Zaragoza binnen. Het was tien kilometer midden door de stad fietsen voordat we er uit waren. Soms waren er fietspaden. Soms moesten we een stuk tegen het verkeer in rijden. Midden in het centrum liep een fietspad. We reden er hard overheen, ondertussen de voetgangers ontwijkend. Toen het nog vijf kilometer was voordat we de bebouwing zouden verlaten was het helemaal donker. Een fietspad waar we over fietsten eindigde onaangekondigd in een betonnen balk dwars op het pad. We staken een rivier over via een drukke brug. Daarna waren we buiten de stad, maar in een dorpje. Een stukje verder kwamen we eindelijk in wildkampeer-gebied. Het eerste weiland wat we vonden was te goed te zien vanaf de weg. Het tweede had bosjes die dicht tegen de weg stonden. Aan de achterkant van die bosjes gingen we kamperen. Het was half 11. De hele dag had het fietsen niet opgeschoten. Nu zagen we dat we deze dag 184 kilometer gefietst hadden, bijna het verste van heel de vakantie.

Bram die had een glimworm ontdekt. Hier is de beste foto die we er van konden maken.

De glimworm.

Die nacht had Bram goed geslapen. Ik niet, want we lagen maar vijf meter van de weg waar de hele nacht auto's met honderd kilometer per uur langs reden.