Fietsvakantie verhaal Zwarte Woud

Dag 10, 44 kilometer op en neer van Herrenwies naar Baden-Baden

's Ochtends was 't wel een beetje nat, maar het regende niet. Dat was ook wel een keer fijn. We hadden geen eten meer, dus moeten we vandaag perse gaan fietsen.

Toen ik net een beetje wakker was, en de spullen van 't ontbijt aan 't opruimen was in de tent hoorde ik opeens ``gutemorgen''. Ik dacht, nou dat zal wel iemand van de camping zijn, dus ik zeg gewoon ``gutemorgen'' terug. Maar die vent zei dat nog een keer, dus ik dacht ik zal maar uit de tent gaan om te kijken wat ie wil. Het bleek iemand te zijn van de Duitse televisie, die een programma aan 't maken was over 't zwarte woud. Hij vroeg wat we hier deden en wat we van 't zwarte woud vonden enzo. Ik heb maar een heel verhaal opgehangen over dat we met de fiets waren en dat we nog wilden gaan wandelen, maar dat 't slecht weer was. Hij vond 't volgens mij wel interessant, maar hij liep toch weer weg. Later kwam ie nog een keer terug en hij vroeg of ik bepaalde dingen nog een keer opnieuw wilde vertellen. Over dat we helemaal uit Holland waren gefietst en dat we hier waren en wanneer we weer teruggingen.

We hebben nog om 12 uur in 't hok op de tv gekeken of we d'r op kwamen, maar d'r waren zoveel zenders en 't kon ook nog om 2 andere tijden komen, dus we hebben 't niet gezien. Ik heb nog naar huis gebeld, maar daar hebben ze 't ook niet gezien.

Omdat we eten nodig hadden moesten we naar een stad fietsen. Het was minstens 12 kilometer naar Forbach. We fietsten toch naar Baden-Baden, want we waren gisteren op de terugweg een bordje tegengekomen met watervallen. Daar zijn we over de wandelroute naar de watervallen gefietst.

Het pad waarlangs we naar de watervallen reden.

Het riviertje waar de watervallen in waren.

Hier zagen we ook 't eerste teken vn 't zwarte woud: het eerste bordje met karlsruhe.

Ze waren best mooi. De paden waren ook weer leuk om over te fietsen. De afdaling naar Baden-Baden was we heel erg lang. Hij was 12 km dus, en je ging maar 40 maximaal, dus het duurde lang. In Baden-Baden heb ik een nieuw zakmes gekocht, omdat m'n ander dus kapot gegaan was.

Voor tussen de middag kochten we een brood, en een pak met ijswafels. Ieder had 5 ijswafels, en een half brood. Dat brood was ook niet echt brood, maar zacht en zoet met een suikerlaagje. Toen we dat brood ophadden hebben we ook meteen 't mooiste uitzicht van de vakantie gezien. Het was nogal heuvelachtig.

Het weer bergop fietsen was op zich niet zo zwaar. Maar 't werd donker door de wolken. Ik wou even gaan schuilen totdat het ergste over was en daarna aanfietsen. Bram wou gewoon door fietsen, het zou toch niet zo hard gaan regenen, of anders, als 't wel hard ging regenen zou 't toch nog heel lang hard doorregenen. Het begon keihard te regenen. Bram fietste gewoon door, dus ik ging ook maar mee. Ik wou nog gaan schuilen, maar hij reed gewoon door, 't regent toch wel door. Na 20 minuten door de keiharde regen bergop gefietst te hebben stopte het plotseling met regenen en was het weer helemaal droog, voor de rest van de dag.

We waren helemaal doorweekt, d'r stond zelfs water in m'n schoenen. Op de camping gooiden we alles in de wasmachine, om te centrifugeren. Het deurtje ging weer niet open, zelfs niet met het truukje van 2 knoppen tegelijk in te drukken. Na nog 3 keer centrifugeren en telkens proberen 't deurtje te openen hadden we eindelijk uitgevonden hoe 't open moest. Na 't einde van 't programma moest je gewoon een paar minuten wachten. Daarna ging het open. Fijn dat we dat eindelijk wisten.

In de magnetron waar de dag ervoor nog apfelstrudel klaar was gemaakt lagen nou Bram's sokken. Het idee was dat door het water in de sokken op te warmen tot 't kookpunt d'r stoom van te maken en dan snel de sokken d'r uit gooien, zodat de stoom weg kon. Dat ging best goed, de sokken werden ook wel droger. Het probleem was alleen dat als de sokken uit de magnetron moesten ze kokend heet waren. Gelukkig heeft niemand dat allemaal gezien. Toen Bram's sokken goed waren wilde ik mijn handdoek drogen. Die werd ook kokend heet. Al jonglerend liep ik met mijn kei hete handdoek het washok uit. Er kwamen precies op dat moment mensen binnen die heel raar keken.

We hebben 't avondeten in 't tv-hok gegeten, daar was 't droog en warm. We hebben ook nog gedouched, om 't maar wat warmer te krijgen. Ik moest de rest van de dag een korte broek aan, omdat dat 't enige was wat nog droog was.