Hike verhaal Groenland

Dag 12: Pitstop

Vandaag was het rustdag. Ik had gisterenavond nog best lang in het boek doorgelezen en dat was het eerste waar ik 's ochtends mee verder ging. Rond 11 uur ging ik nog maar een keer douchen en de kleren wassen die ik gistere aan had moeten houden toen ik de andere had gewassen. Daarna ging ik eten kopen, voor slechts 20 euro had ik genoeg voor middag en avond eten. Ik snap wel dat iedereen hier alleen maar zeehond of schaap eet.

Ik wilde vandaag eindelijk helemaal niet lopen, maar er was een uitkijkheuvel naast Narsarsuaq en een mooi paadje wat naar de top liep dus met al het eten en drinken op m'n rug begon ik aan de half uur durende klim. Die ging door een soort bos van aangeplante Arctische bomen. Het waren 150 uitheemse soorten die hier aangeplant waren om te kijken of die hier konden overleven (blijkbaar wel). De conclusie van het onderzoek was dan ook dat de reden van de lage diversiteit planten in Groenland niet door de kou kwam, maar door de laatste ijstijd en het gebrek aan kansen om nieuwe soorten te herintroduceren daarna. Het uitzicht op de top was niet hele spectaculair maar wel mooi. Na boven wat te eten ging ik weer terug naar de hostel om te lezen wie nu de saboteur was en of de duikboot bemanning het ging overleven.

Uitzicht over Narsarsuaq

Binnen 24 uur tijd had ik het 280 blz. tellende boek uitgelezen. Daarna heb ik vooral gegeten en niks gedaan tot de avond. Je mocht niet binnen komen met je wandelschoenen aan, daarom liep ik overal maar op blote voeten, ook buiten. Ik had daardoor een splinter in m'n voet gekregen. Na 5 minuten duwen en pijnlijden had ik hem er in drie stukken helemaal uit. De houtstukjes bleven aan m'n vinger plakken dus ik zwaaide met m'n hand om ze kwijt te raken. daarbij kwam ik met m'n vingers langs de houtenbalk waar ik op zat, zodat ik nu een splinter in m'n vinger heb. Toen ging ik binnen nog wat rond kijken, er hing een poster over een studie aan valken en de invloed van pesticide op hen, waarvan ik de oorzaak van sommige gevolgen niet precies snapte.

Even later kwamen twee mannen terug die er gisteren ook al waren. We raakten aan de praat en ze bleken de poster gemaakt te hebben en al 30 jaar onderzoek naar de valken hier te doen. Ze bleken ook eerst scheikunde gestudeerd te hebben, dat was wel een rare carrière switch. Eentje wilde ook van alles over mijn afgelopen hike weten. Ik zei dat ik morgen naar het dropje Igaliku ging. Vandaar uit waren er twee routes die ik kon lopen, het vrouwtje van het toeristenbureau had gezegd dat een htje heel saai was en ik die Zuidelijkste moest doen. De 2 valkenmensen zeiden juist dat dat stuk niet bijzonder was en de Noordelijke beter. Waarschijnlijk ga ik de Noordelijke doen want daar heb ik m'n packraft niet voor nodig en dan kan ik die achterlaten. Ook kom ik dan na 4-5 dagen langs Qaqortoq, de grootste "stad" (3500 inwoners) van zuid Groenland, die heel mooi moet zijn.

De lus heen en terug over die route zal ongeveer 9-10 dagen duren, daarna heb ik nog 2-3 dagen over waarin ik nog vanuit Narsarsuaq naar de voet van de gletsjer hier wil lopen en een ander mooi uitzicht punt. Ook is er een helikopter rondvlucht die me heel mooi lijkt, maar aangezien die ontzettend duur is weet ik nog niet of ik dat ga doen.

Eerst de komende hike maar eens doorstaan.