Hike verhaal Groenland

Dag 18: Hvalso Church

Vanochtend werd ik weer moe wakker, het kost iedere dag meer energie om mezelf uit bed te slepen. Desalniettemin was ik weer op tijd op pad. De eerste halve kilometer ofzo ging makkelijk en het schapenpaadje waar de route over ging was makkelijk te volgen. Toen kwam er een redelijk groot stroompje, en dan weet je al hoe laat het is. Langs stroompjes zijn alleen maar rotsen en met alle wirwar van struiken kun je dan 9 van de 10 keer de route niet meer terug vinden.

Ik moest nu ook zo'n 300 meter klimmen. Het eerste stuk was langs een rivier omhoog. Die rivier zag ik een stuk verderop dus ik duwde mezelf een weg door de bosjes er naar toe. Toen moest ik volgens de kaart een stuk langs de rivier omhoog lopen en dan terwijl ik op dezelfde hoogte bleef om de berg heen lopen. Via een paadje is dat makkelijk te doen, maar als je midden tussen de struiken staat kun e echt niet inschatten hoe hoog je zit. De hele helling stond bomvol hoge struiken of boulderfields en het koste absurd veel energie om boven te komen.

Daar aangekomen ging de route een stukje over een plateautje voor dat ik langs een andere rivier afdaalde. Dat afdalen schoot ook voor geen meter op. Op het plateau had ik de route weer terug gevonden, maar zodra de afdaling begon was ik hem weer kwijt. Sommige stukken van deze 2e lus hebben markeringen, maar die gene die de markeringen heeft uitgezet is ook een enorme prutser. Op de makkelijke vlakke stukken waar het pad 20 cm breed is staat het om de 300 m op de rotsen aangegeven met een rode stip van 10 cm. Doordat je die totaal niet kunt zien van zo'n afstand, en tussen alle andere rotsen, zie je de stippen alleen als je sowieso al op de route zit en ze niets toevoegen. Als de route dan moeilijker word en je een 5 cm breed overgroeit paadje moet volgen over de rotsen dan stoppen de stippen helemaal.

Uiteindelijk was ik toch nog goed afgedaald en had de route terug gevonden. Het stikte wel weer van de muggen en de vampiervliegjes. Ik wilde mijn muskietenhoofdnetje opzetten maar kon dat nergens vinden, dat was wel echt balen. Dat die beesten heel je armen open bijten is gewoon irritant, maar zonder hoofdnetje vliegen ze ook de hele tijd in je neus, ogen, oren en mond. Precies om dit soort dingen te voorkomen had ik al m'n spullen op een vaste plaats in m'n rugzak en controleerde ik telkens of ik alles nog had. Tijdens het lopen had ik het netje vaak in m'n broekzak dus ik gok dat het ergens achter is blijven haken. Het nadeel van met alleen het hoognodige reizen is ook dat als je iets kwijt raakt het per definitie ook meteen iets belangrijks is.

Na nog een paar kilometer kwam ik bij de plek waar Hvalso Church moest zijn. Op de oude foto's die ik gezien had was dat wel een mooie ru´ne. Nu zag ik alleen een berg stenen met alleen een klein hoekje van een muur nog overeind, het zou toch niet zo zijn dat dit ook al zo'n nep ru´ne was? Voor de zekerheid keek ik nog maar even naar een stuk lager gelegen land. Daar stond gelukkig de kerk met nog een ander gebouw. De kerk zag er wel echt mooi uit. Er stond zelfs een bordje bij waarop stond wat alle gebouwen waren geweest en dat de kerk van rond 1300 was. Het voelde wel raar om daar helemaal alleen te zijn, normaal staan zulke dingen vol met toeristen en frietkramen.

Na de kerk kwam ik nog langs een boerderijtje, die schapenhouders hier zijn ook de meest extreme kluizenaars ooit. Daarna was ik helemaal uitgeput maar was het gelukkig ook een makkelijk stuk van de route. Ik liep hier zeker 3 keer zo snel als door de struiken. Samen met het feit dat ik geen goede slaapplek kon vinden had ik uiteindelijk toch nog ver gelopen vandaag. De komende drie dagen worden allemaal veel klimmen en afdalen. Hopelijk valt het mee met de struiken en is de route goed te volgen.