Hike verhaal Groenland

Dag 20: Nuuluk

's Ochtends was het vrij goed weer. dat was wel mooi want dan waren de uitzichten veel beter. Eerst begon de klim naar 700 m. Dat ging verassend goed ook al waren er een paar steile stukken bij. Het uitzicht vanaf de col richting de kant waar ik vandaag kwam was prachtig. Omdat het kon hield ik daar maar een lange pauze om van het uitzicht te genieten. Na over het hoogste punt te zijn, kwam ik na een paar kilometer bij het uitzicht naar de andere kant. Dat was een van de mooiste tot nu toe. Je zag de ijskap en granieten bergen in de verte, de fjord, het dorpje Igaluku en nog een meertje dichterbij. Ook zag je iets naar links de fjord bij Narsarsuaq met een hoop ijsbergen.

Vanaf daar was het 350 meter afdalen tot het meertje. Vanaf daar begon de klim naar de top van de 823 m hoge berg Nuuluk. Eerst was het stijl omhoog langs een riviertje tot zo'n 500 m. Dan zou er een heel stijl stuk komen tot 700 m, waarna het weer iets minder stijl werd. Heel de berg leek vanaf het eind van het riviertje veel te steil en gevaarlijk om op te komen. Er stond wel een voorgestelde route op de kaart en ik wist wel dat ik ongeveer op de goede plaats stond, maar het was niet te zien of ik nu hier, of 200 meter verderop moest zijn.

Na een kwartier rond gekeken te hebben koos ik de meest logische plaats uit, om toch maar een poging te wagen. Ik vulde m'n drinkfles voor de zekerheid met wat extra water en begon met klimmen. Het was heel stijl maar nog wel te doen als je ook je handen gebruikte. Toen ik op het iets vlakkere en veel makkelijker begaanbare deel was, was het voor me wel duidelijk dat als ik beneden had geweten dat het zo stijl was ik niet naar boven was gegaan. Opzich wist ik inmiddels wel wat ik wel en niet kon en deed ik heel voorzichtig, maar toch. Na het steile stuk was het nog een uur omhoog lopen, maar niet meer gevaarlijk. Uiteindelijk kwam ik toch op de top waar ik meteen wat at voor energie tijdens de terugweg. Het uitzicht was wel ontzettend mooi vanaf hier en gelukkig was het niet erg bewolkt.

Daarna begon de afdaling. Het eerste deel ging weer vrij soepel, en doordat ik alles nu van bovenaf had gezien was het wat makkelijker om ook echt via de route van de kaart terug te lopen. De laatste 50 hoogtemeters afdalen tot aan het riviertje waren weer heel erg steil en ik moest telkens op en neer lopen om de minst steile route te pakken. Dat was wel een van de gevaarlijkste stukken van de route tot nu toe. Uiteindelijk stond ik dan toch weer met beide benen op de grond. Even verderop stonden wat mensen. Ik bedacht me dat op wat speedbootjes en helikopters na dat de eerste mensen waren die ik zag sinds ik bijna 4 dagen geleden uit Qaqortoq was vertrokken. Opzich had ik dat totaal niet gemist. Ik ging er even mee praten om te kijken of hun nog iets serieus gehiked hadden, maar het bleken dagjes mensen te zijn die een paar kilometer verderop in Igaliku zaten. Ze hadden er ook over gedacht de berg op te klimmen en vroegen hoe het was. Ik zei dat het vanaf een bepaald punt goed te doen was, maar dat ik het eerste stuk te gevaarlijk vond en het niet aanraadde de berg op te klimmen. Ze waren blij dat ze al besloten hadden dat niet te doen. Het eerste deel was niet steiler dan sommige andere stukken die ik gedaan had, en ook niet heel erg lang, maar er waren iets teveel losse stenen. De handleiding achterop de kaart bleek achteraf ook weer net zo kort en krachtig als altijd. Er stond letterlijk "loop naar 300 meter hoogte, draai links af en loop naar de top van de berg", daar had je nog eens wat aan.

Nadat ik weer terug was zat ik nog op 500 meter hoogte en was het door grasvelden afdalen richting Igaluki. Ik sta daar nog ongeveer 2 kilometer vanaf met m'n tentje en ga er morgen meteen de boottickets en eten kopen. Ook zouden er belangrijke ruines zijn omdat dit de plaats van het parlement in de tijd van Erik de Rode was geweest, dus ik verwacht weer veel stenen te zien. Daarna loop ik waarschijnlijk via een omweg naar de aanmeerplaats voor de boten 5 km verderop, zodat ik nog bij een mooi uitzichtpunt kom, en dan pak ik overmorgen vroeg de boot. Rond Igaliku is alles bijna vlak dus het hiken zal waarschijnlijk vrij soepel gaan. Ondanks dat ik er nu in totaal al flink wat dagen op heb zitten ben ik naar omstandigheden nog best fit. Ik had net voor het eerst alle foto's tot nu toe gekeken. Ik ben misschien wat bevoorrecht, maar dat was zeker een top 3 plek waard in de mooiste vakantiefoto's die ik ooit gezien heb. Het duurt nog een kleine 5 dagen voordat m'n vlucht gaat, dus hopelijk kan ik er nog een paar mooie bij maken.