Hike verhaal Groenland

Dag 21: Igaliku

Vandaag was een heel mooie dag. 's Ochtends scheen de zon al en was het lekker warm. Door m'n lichte(re) rugzak, het goede weer, en het gebrek aan muggen door alle schapen, kon ik voor het eerst in T-shirt met korte mouwen lopen. De afdaling naar Igaliku duurde nog een klein uurtje. Ik kwam eerst nog over en grasveldje dat als camping werd gebruikte Ik had nog even met een man zitten praten die van Qaqortoq naar hier was gezeild. Eigenlijk had ie willen lopen, maar hij was ziek geworden. Daarna liep ik langs een open tent waarin een half aangekleed meidje net d'r haar aan het doen was. We moesten allebei wel lachen, haar vriend iets minder.

Toen kwam ik Igaliku zelf binnen, het was hier echt suuuper mooi. Na wat zoeken had ik de winkel gevonden, die was ondanks dat het zondag was wel open, maar alleen van 11 tot 12 uur. Het was nu half 10 dus ik ging eerst maar proberen ene kaartje voor de boot te kopen. Dat moest in een cafeetje waar een Deens meidje werkte. Nadat ik het ticket had gekocht praten we nog even over hoe het was om hier te werken. ze was allemaal kei leuk en enthousiast over hoe mooi het hier was. Daarna ging ik naar de winkel, maar eerst nog een uur aan de kust van het uitzicht genieten. Dit was een van de mooiste dorpjes waar ik ooit geweest was. Nu waren er een aantal toeristen, maar 's winters woonden er maar 30 mensen.

Het uitizcht over Igaliku

Er kwamen ook 2 Nederlandse vrouwen die pas hier aan waren gekomen en rond gingen wandelen. Eerst gingen ze ook altijd fietsen, waaronder in IJsland. Toen de winkel open ging kocht ik een hoop fruit en omdat ze geen brood hadden nog Bastogne koeken met leverpastei. Na het eten begon de route naar het uitzichtpunt waar ik nog heen wilde. Het was eerst een lange maar mooie gravelweg en toen nog 300 m klimmen. Het uitzicht was heel erg mooi, je keek op de gletsjer rechts van Narsarsuaq. Er waren ook vijf Franse mensen waar ik nog een tijd mee had zitten praten. Ze zeiden dat ze me vorige week op de camping in Narsarsuaq gezien hadden. Het was hier echt mooi. Daarna nam ik een andere route terug die niet over de weg ging. Dat bleek nog best een eind te zijn en veel heuveltjes.

Uiteindelijk kwam ik toch weer heelhuids terug en ben een paar kilometer verder langs een meertje gaan staan. Hoewel vandaag als een soort rustdag begon had ik toch nog 17-18 km gelopen en redelijk wat geklommen.

Morgen is het nog 2 kilometer lopen langs de kust tot aan de plaats waar de boot om 12:00 uur komt. Ik ben van plan om dan de rest van de dag in Narsarsuaq op de camping te gaan staan en om daarna nog 1,5 dag te gaan lopen totdat m'n vliegtuig komt.