Hike verhaal Groenland

Dag 23: Gletsjers

Vandaag stond hike nummer 3 op het programma. Het zou maar een korte hike van 1,5 dag worden, maar omdat ik gisterenmiddag een soort rustdag had gehad en weer een beetje mens was geworden, voelde het aan alsof ik weer voor het eerst in lange tijd de wildernis in ging. Omdat ik nu weer m'n packraft spullen bij had was m'n rugzak ook weer een stuk zwaarder.

Het lopen ging eerst over de asfalt weg, die daarna overging in een gravelweg. Het lopen schoot goed op en de route was mooi. Onderweg kwam ik nog 2 mannen tegen, het bleken dezelfde te zijn als die ik een paar dagen terug op de camping in Igaliku gesproken had. Terwijl zij foto's bleven maken liep ik weer verder. De route ging nu steil bijna 300 m omhoog, maar gelukkig waren er touwen gemaakt om je aan op te trekken. Boven was een mooi meertje en daarna was het weer 300 m afdalen tot de gletsjer. Het uitzicht was echt geweldig mooi van zo dichtbij, je kon over de hele lengte van de gletsjer kijken met in de verte de ijskap en bergen. Ook zag je alle structuren in de gletsjers. Nog dichterbij kon je ook op de gletsjer.

De Denen waren er inmiddels ook. We namen een paar foto's voor elkaar en daarna gingen we eten. Een van de Denen werkte voor het Deense meteorologisch instituut en hij was hier een paar keer voor z'n werk geweest, maar was er nu op vakantie.

We praatten nog een hele tijd over mijn uitrusting en waar ik geweest was waardoor ik uiteindelijk een stuk achter lag op mijn planning voor vandaag. Uiteindelijk namen we toch afscheid en kon ik weer meteen 300 m terug omhoog klimmen. Vandaar uit was het nog meer klimmen tot ongeveer 600 m. De route ging toen een aantal kilometer over grasvelden en daarna langs hele mooie meertjes, totdat ik bij de 2e bestemming van vandaag kwam.

"Het was al kwart voor 5, normaal ging ik rond deze tijd m'n tent opzetten. Het 2e uitzichtpunt was een heuvel waarvandaan je uitkeek over de gletsjers ten oosten van Narsarsuaq. Op de heuvel had ik m'n rugzak niet nodig dus die liet ik beneden achter. Toen was het nog 100 hoogtemeters over de rotsen omhoog klimmen. Op sommige plaatsen moest je ook echt zowel je handen als je voeten gebruiken. Boven was het uitzicht weer super mooi, heel de fjord lag vol gepropt met ijsbergen en je hoorde de hel tijd stukken van de gletsjer afbreken. Ik had in een foldertje gelezen dat deze gletsjer ongeveer 200.000 ton ijs per jaar produceerde. Boven moest ik ook nog flink veel vrijwel dezelfde foto's van mezelf maken. Na IJsland bleek dat ik daar achteraf vrijveel slechte foto's met verkeerde witbalans en dergelijke had. Omdat te voorkomen had ik nu een betere camera gekocht en overal extra veel foto's van gemaakt. Het grootste probleem was echter iets anders, namelijk de muggen. Ik had een paar dagen terug maar liefst 5 foto's van mezelf bij de kust gemaakt, en op allemaal stonden minstens twee muggen. Nu was het uitzicht nog wel mooi, maar zo'n onscherpe vlek 2 keer zo groot als mezelf doet toch iets af aan de kwaliteit.

Na een bult foto's gemaakt te hebben daalde ik weer af. Ik was goed moe maar de route was vanaf hier redelijk makkelijk en het was de laatste echte hikedag, dus ik besloot na een korte pauze nog een paar kilometers door te lopen. Onderweg zag ik nog een tentje, daar zat een Tsjech ofzo in. Hij wilde hier gaan hiken, maar op de 1e dag was de onderkant van z'n schoenzool los gelaten en daarom bleef ie nu maar op dezelfde plaats kamperen en deed wat korte tochtjes.

Ik kon me niet voorstellen dat ik in Groenland zou gaan hiken met schoenen waar al na een dag de zool onderuit valt, en als dat zou gebeuren zou ik gewoon en dikke rol ducttape kopen in plaats van een week lang op dezelfde plek te gaan zitten. Iets daarvoor kwam ik trouwens ook nog langs een noodhutje, maar daar was niemand.

Het is nog 3 kilometer afdalen door grasvelden met lage struiken totdat ik bij de afdaling met de touwen kom, en daarna nog zo'n 2 uur om weer terug bij de camping te komen.