Hike verhaal Groenland

Dag 4: Imagine

's Ochtends werd ik rond half 10 (Nederlandse tijd) wakker en besloot maar eens op te staan. Mijn ritme zat nu ergens tussen dat van Nederland en Groenland in, maar als het continue licht is en je geen mensen tegen komt verliezen tijd en tijdzones toch een beetje hun nut. Na eten, inpakken en tandenpoetsen was het rond 10:20 tijd om aan te lopen. Zoals ik dacht zat er nog maar een grote heuvel tussen mij en de kampeerplaats op de kaart (dat waren iets vlakkere stukken grond).

Vanaf daar zou de route een lang stuk door een smalle vallei met een rivier of meer lopen, en dus makelijker te volgen zijn. Het koste nog wat geklauter om in de vallei en aan de goede kant van de rivier te komen, maar daarna was het vooral een kwestie van stug doorlopen en af en toe wat klimmen. Bij het eerste meertje zag ik ineens een vogel opvliegen een paar meter verderop, het bleek dat hij/zij aan het broeden was. Daarna was het een korte klim en toen een paar kilometer langs een meer lopen over een veld van grote stenen. Het lopen was opzich vrij makkelijk, maar je moest wel continue opletten waar je je voeten neer zette. Toen hield ik aan het eind van de vallei nog even pauze om een GPS signaal naar huis te sturen. Het lopen ging to nu toe een stuk beter dan gisteren, mede doordat ik nu in m'n fietsjack met lange mouwen liep ipv m'n jas. Die lange mouwen waren vooral tegen de muggen, zelfs in mijn korte broek en met opgestroopte mouwen was het warm.

Toen kwam de klim uit de vallei. Boven zat ik op 1055 m, terwijl ik gisteren ochtend nog aan de kust zat. Van daaruit was het een stukje over een hoogvlakte waar een dikke laag sneeuw lag. Even later keek ik uit ovr de volgende vallei. Ik zei onbewust hard op "mijn god, wat is dit mooi". Dat was een van de mooiste uitzichten die ik ooit gezien had, je keek helemaal uit over alle bergen en meertjes waar ik de komende dagen door zou lopen, met daar achter een gletsjer meer vol ijsbergen en nog verderop de ijskap met grote granieten bergen er tussendoor. Na het afdalen kwam ik bij het meertje aan wat volgens de route beschrijving het eind punt van deze dag zou zijn (de voorgestelde routes waren opgedeelt in stukken die ongeveer een dag zouden moeten duren). Volgens de route zou het stuk van vandaag ongeveer 6 uur kosten, ik had redelijk op mijn gemak gelopen en er 5:50 over gedaan, dat klopte dus vrij goed. Omdat het pas 16:10 was vond ik dat ik nog wel even door kon lopen, dan was het stuk van morgen (dat 8 uur zou moeten duren) ook meteen iets minder ver.

Het was daarna nog heel veel geklauter over een eindeloos veld vol met stenen die 1-2 meter groot waren, zodat je nog beter op moest passen dat je niet mis stapte. Volgens de kaart zijn hier veel meertjes, maar in het echt zijn er nog veel meer. Om 17:40 vond ik dat ik wel mocht stoppen. Ik moest de eerste paar dagen rustig aan doen al wilde ik dit nog > 3 weken volhouden. Bij een wat groter meer met een heel mooi uitzicht ging ik mij tent opzetten op de meest fotogenieke plaats. Daarnaast was ik aan het aftellen, om 18:00 was het namelijk al twee dagen geleden dat ik voor het laatst iemand gezien had. Na de standaard handelingen zoals eten koken, GPS signaal sturen en lam liggen was het tijd om een mooie foto te maken, wat goed gelukt was.

Moeras

Helemaal alleen

Onder tussen ging ik nog wat muziek luisteren, met Imagine op ging ik in kleermakerszit voor m'n tent van het uitzicht genieten, dat was wel heel speciaal "Can you imagine no possesions, I wonder if you can".

Ondanks dat ik bijna constant schoenen en lange mouwen aan heb, heb ik minstens 40 muggenbulten per arm/voet. In de tent ligt ook een hele hoop dooie muggen, terwijl ik er geen een dood geslagen heb. Ik moet nog een keer uitrekenen hoeveel daarvan statistisch gezien van ouderdom gestorven zijn, met zoveel muggen moeten dat er wel een paar zijn.

Verder gaat het hiken vrij goed. De route en het weer zijn tot nu toe heel mooi, zolang ik zorg dat ik niet te moe word kan ik langzaam wat conditie opbouwen.