Hike verhaal Noorwegen Zomer

Dag 5: Zon !! (Een beetje)

's Ochtends kwamen de vrouw van de telefoon van gisteren en haar vriend er net aan toen ik aan liep. Ik bleef er de eerste paar uur net iets voor lopen. De route was mooi en redelijk bergachtig, wel regende het weer. Na een tijdje ging de route vooral omlaag en werd het meer bosachtig.

Toen kwamen we bij een berghutje aan, dit was een onbemande. Als je lid bent van de Noorse toeristen bond krijg je een sleutel die op alle hutjes in Noorwegen past en korting op de overnachtingen er in. De twee Noren hadden een sleutel en vroegen of ik er ook ging slapen. Dat ging ik natuurlijk niet doen, wel vroegen ze of ik wat thee wou. Binnen in het hutje was het super mooi en luxe, de Noren wilden die middag naar een grote waterval in de buurt gaan en vroegen of ik mee ging. Dat deed ik natuurlijk wel en na een paar minuten lopen kwamen we bij de top van de waterval aan. Het uitzicht was heel mooi en het stond overal vol met bosbessen. Na wat foto's maken wilden de Noren naar de voet van de waterval lopen wat een paar honderd meter afdalen was. Ik was wel benieuwd naar het uitzicht vanaf beneden dus besloot mee te gaan. De Noren zeiden dat er in Noorwegen niemand iets steelt en ik m'n rugzak best langs de kant van het pad kon laten liggen, dat vond ik geen heel fijne gedachten maar ik had ook geen zin om met m'n zware rugzak naar beneden en weer terug omhoog te klimmen dus liet hem maar achter. Volgens de Noren was het 20 minuten lopen naar de waterval, uiteindelijk was het een dik uur.

Het was wel een super mooie route en voor het eerst deze vakantie was het echt lekker weer, helaas lagen mijn kleren boven in m'n rugzak en kon ik ze dus nog niet drogen. Beneden maakte we nog wat foto's waarna we weer terug liepen. De Noren wilden nog naar een cafeetje beneden en vroegen of ik mee ging, maar ik wilde het liefst een goede kampeerplek vinden en nog snel even m'n spullen drogen. Na weer helemaal omhoog klimmen lag m'n rugzak er inderdaad nog. Dit stuk van de route was heel erg mooi, wat waarschijnlijk ook wel door de zon kwam. Op een gegeven moment moest ik wat bruggetjes over en kwam ik een Noorse jongen tegen die de hutjes waar ik eerder was ging repareren, het bleek dat ik vlak van te voren een verkeerde afslag had genomen, dat was wel slecht.

Uiteindelijk vond ik toch de goede weg, die ging stijl een berg op. Het uitzicht werd alleen maar mooier en mooier en uiteindelijk kwam ik op de top bij wat meertjes aan. Ik kon nog net m'n tent op zetten voordat de zon achter de bergen verdween en het snel afkoelde, ik baalde wel dat ik nu alsnog niet even op m'n gemak kon uitrusten. 'S nachts werd het ook langzaam kouder, maar hier had ik niet echt last van.