Hike verhaal Noorwegen Zomer

Dag 6: Romantisch Diner

's Ochtends was het weer bewolkt maar regende het niet. Mijn 2 paar sokken waren allebei klam, net als m'n schoenen. Vandaag zou een flink lange tocht worden door een afgelegen en redelijk bergachtig stuk voordat ik weer bij een berghutje aan zou komen. Eerst liep ik langs een rivier door een vallei omhoog. Uiteindelijk moest ik de bergrug oversteken, dat was een zware klim en omdat de route hier nauwelijks uitgezet stond moest ik zelf veel navigeren. Dit stuk leek, behalve het slechte weer, best veel op m'n hike in Groenland. Het klimmen was goed pittig maar boven was het uitzicht zeker de moeite waard.

Boven lag veel sneeuw en waren er allerlei meertjes zodat het wat gepuzzel koste om aan de andere kant te komen. Daarna begon de lange afdaling naar een groot meer. Het miezerde trouwens weer het grootste deel van de tijd. Ik zag in de verte het eerste berghutje liggen, het 2e lag een paar kilometer verder en m'n plan was om daar vanacht in de buurt te gaan slapen.

Uiteindelijk duurde het nog een dik uur voordat ik bij het eerste hutje was en was ik goed moe. Ik besloot eerst hier maar eens uit te gaan rusten, niet wetende dat dit een van de beste besluiten in alle vakanties zou worden.

Het was weer een redelijk grote blokhut met allerlei kleine hutjes er om heen. Er waren geen gasten en alleen een oudere vrouw achter de balie. Ze vroeg of ik wou blijven slapen en ik zei dat ik dat nog niet wist. Ik vroeg naar het weer en het bleek dat het morgen de hele dag kei hard ging regenen. Ik informeerde naar de prijs van een overnachting in een tent. De vrouw zei dat ze niet echt een camping hadden maar dat ik overal gratis mocht gaan staan, ook mocht ik voor 2 euro wel douchen en kon ik 's avonds mee eten als ik wou. Het was ongeveer halverwege de vakantie en ik wilde graag wat kleren drogen voordat ik weer de regen in ging dus ik besloot maar te blijven slapen. Ik ging eerst m'n tent op zetten ergens achter de andere blokhutjes. Tijdens het opzetten brak m'n tentstok in 2-en, volgens mij waren de stokdelen wat uit elkaar geschoven tijdens het opzetten want normaal kunnen die niet kapot. Gelukkig had ik een reparatie setje bij, dat was een net iets groter buisje wat je over de breuk in de tentstok heen kon schuiven en op die manier toch nog kon gebruiken. Gelukkig werkte dat best goed, anders had ik een probleem gehad.

Daarna ging ik terug naar de berghut om te douchen, er bleek ook nog een 2e oude vrouw te werken. Ik was pas een paar dagen onderweg en had goede kleren bij, maar het gevoel van een warme douche na 4 dagen vrijwel non-stop door de regen en kou lopen is echt onbeschrijfelijk. Helemaal vrolijk en ontspannen kwam ik weer boven, de vrouw achter de receptie zei dat het eten net klaar was en dat ik met hun mee kon eten als ik wilde. Dat leek me wel gezellig dus ik liep de eetkamer binnen, daar was een Noorse blonde stoot net de tafel aan het dekken, het bleek de dochter van een van de vrouwen te zijn. Deze avond werd steeds beter. We hadden spaghetti met gehakt, sla met dressing, brood en wijn.

Tijdens het eten was het kei gezellig om allemaal over hiken en Noorwegen te praten. De vrouw van de receptie (Thulie) bleek ergens in een gehucht in de buurt te wonen en ze deed dit ieder jaar met d'r hond. De andere oudere vrouw (Rondé) kwam uit Bergen en d'r dochter (Therese) werkte in Oslo als zuster op de eerste hulp. Na 2 keer m'n bord bomvol geschept te hebben vroegen ze of ik nog meer wou, ik probeerde geloofwaardig nee te zeggen maar dat lukte niet echt. Na 3 borden had ik wel genoeg gehad, toen kwamen ze met ijs met chocolade saus aan. Nadat ik die 2 op had durfde ik niet nog een 3e te nemen, maar zat ik ook wel redelijk vol. Dit was echt een mooie avond. Rond 10 uur gingen we slapen, ik hoefde van de vrouw voor het douchen, de overnachting, 3 volle borden en 2 toetjes maar ongeveer 10 euro te betalen. Het regende heel de nacht, maar gelukkig bleef m'n tent staan.