Hike verhaal Noorwegen Zomer

Dag 8: Kale hoogvlaktes

Het had 's nachts nog een hele tijd geregend maar 's ochtends was het redelijk droog. Na lekker douchen ging ik rond 10 uur betalen en afscheid nemen. Helaas sliepen Therese en Rondé nog, zodat alleen Thulie er was. Na weer een dikke korting gekregen te hebben moest ik toch echt op pad.

Het eerste stuk was over een gravelweg, hier zaten de rendieren soms, maar die had ik helaas niet gezien. Aan het eind van de weg was een klein dorpje van allerlei hutjes. Het dorpje lag aan de punt van een lange fjord waarlangs de route ging. Na een paar kilometer ging mijn route de bergrug op en kwam ik in een lange vallei. Hier was het heel mistig en kwam ik nog wat toeristen tegen, maar de meeste waren net omgedraaid door het slechte weer.

Naarmate ik hoger kwam werd het kouder en het weer slechter. De route kwam op een hoogvlakte van alleen rotsen, sneeuw en mos. Door de mist zag je maar 30 meter vooruit, ook was het er goed koud, zeker als je stil stond. Het was wel lekker om in zo'n ruig landschap te lopen, je moet dan iets meer opletten en voelt je meer op jezelf aangewezen dan wanneer je over de gebaande paden loopt. Naarmate ik hoger kwam lag er steeds meer sneeuw en moest ik langs een paar meren af. Soms moest je dan over een sneeuw helling lopen, dan moest je oppassen dat je niet weggleed richting het meer. Door de mist en sneeuw waren de stenen ook glad en moeilijk te zien zodat ik een paar keer viel.

Uiteindelijk ging de route weer langzaam naar beneden, m'n sokken waren door de sneeuw weer goed nat. Ik daalde nu af richting een andere fjord, het uitzicht was mooi, ondanks de regen. Verderop was er weer een berghut, maar eerst moest ik nog een heel stuk door de struiken en modder ploegen. Er was een half ingestort bruggetje, maar gelukkig kon ik er nog over.

Het hutje was maar klein, er was wel een woonkamertje met allemaal mensen die daar met de veerboot waren gekomen en/of schuilden voor de regen. Er was ook een houtkachel, ik deed een poging om m'n sokken en schoenen te drogen maar dat werkte niet echt. Ook waren er twee Duitse meisjes die aan het hiken waren. Die snapte er niks van. Ze hadden een heel boek bij met daarin uitgeschreven routes met foto's en het aantal hoogtemeters.

Het was ongeveer 7 uur lopen geweest om bij het hutje te komen en door de kou had ik weinig gestopt en gegeten. Ik realiseerde me dat ik vandaag tot nu toe alleen 2 muesli repen op had. Op een rare manier voelt het altijd wel fijn om weinig te eten tijdens zulke hikes, maar dat hou je natuurlijk niet lang vol. Na een uur uitrusten was ik weer een beetje bijgekomen en besloot ik de helling langs de fjord nog op te klimmen en bovenop te gaan kamperen, hopelijk had ik dan een mooi uitzicht.

Boven was het uitzicht inderdaad mooi, wel regende het nog steeds. Mijn tent bleef ook nog goed staan ondanks de gerepareerde tentstok. Na een stukje lopen vond ik een stroompje om water te halen. Als het weer slecht is haal ik altijd zoveel mogelijk water zodat ik daarna mijn tent niet meer uit hoef. Het eten koken in m'n tent ging ook weer goed, alhoewel ik vermoed dat dat nog wel een keer mis gaat. Ik probeerde nog m'n sokken uit te wringen en boven m'n brandertje te drogen maar dat werkte allebei maar half. Ik bedacht toen dat ik ze wel tussen mijn laken- en slaapzak in kon doen en dat ze zo misschien zouden drogen.