Hike verhaal Noorwegen Zomer

Dag 9: Sneeuw

'S ochtends scheen tot mijn verbazing de zon, hopelijk zou dat zo blijven. Het plan met de lakenzak werkte vrij goed, alleen omdat mijn schoenen nog nat waren hielpen droge sokken niet heel veel. Ook stinkte m'n slaapzak nu nog erger. Het werd 's nachts ook steeds kouder, waarschijnlijk ook omdat ik moe-er werd. Vandaag zou weer een pittige dag worden. Na het inpakken en wat eten ging ik op pad. Ik kwam al snel in een mooi vallei, maar het weer begon alweer om te slaan. Hier kwam ik nog wat mensen tegen, maar mijn route zou van de populaire route afwijken.

Bij een meertje moest ik stijl een berg op. Deze route was veel minder groot en duidelijk zwaarder. Je moest van steen tot steen klimmen, wat door de dikke laag sneeuw niet makkelijk was. Ook werden m'n sokken meteen weer nat van de sneeuw die tussen m'n schoenen en broek door kwam. Boven op waren nog wat bevoren meertjes, bergruggen en veel sneeuw. Dit was weer een serieus stuk, maar ook een van de mooiste van de vakantie. Bovenop ging het alleen valsplat naar beneden, maar wel moeilijk om door de sneeuw te lopen. Dit was echt mooi, maar tijdens het stoppen ook weer aan de frisse kant. Ik had nog wel warmere kleren bij, maar het probleem is dat lopen daarin weer te warm is.

Na het afdalen kwam ik in een hele lange vallei, met een mooi uitzicht op een gletsjer. Hier was het weer overal nat en vol modder. Uiteindelijk kwam ik ongeveer 5 km ten zuiden van Gjendesheim uit, daar had ik willen beginnen en start de Besseggen route die alle touristen komen lopen. Hier was het nog lekker rustig, ik was alleen 's avonds nog 2 mensen tegen gekomen die in tegenovergestelde kant liepen. Ik begon langzaam wel moe te worden, maar dat was ook wel deels ingepland, de laatste paar dagen is het minder belangrijk om je in te houden en genoeg te eten, zeker als je dicht bij een touristisch gebied zit.