Hike verhaal Corsica

Dag 5

De afgelopen dagen was het super lekker weer geweest dus toen ik uit het raam keek was ik lichtelijk verbaasd: overal lag een dikke laag sneeuw. Ik moet super erg pissen maar mijn schoenen lagen in het slaaphok bij de Fransen die nog sliepen. De verhouding tussen mij en de Fransen was al raar genoeg, dus ik besloot ze maar niet allemaal wakker te laten schrikken. Ik kon ook op mín bloten voeten naar buiten en vanaf het balkon pissen, maar daar keek het slaapvertrek van de Fransen precies op uit. Eigenlijk waren het maar smoesjes, maar daardoor had ik wel een excuus om ďeindelijkĒ op zín Bear Grylls in mín drink fles te pissen. Dat was wel een droom die uit kwam, maar ik ging toch maar niet zo ver om dat weer op te drinken. Net toen ik het door de gootsteen wou spoelen kwam de Fransman binnen. Uiteindelijk had ik maar eerst ontbeten en toen bij het fonteintje buiten omgespoeld en water getankt.

Het uitzicht vanuit het hutje

De helling naar Mont Igual een dag later

Afgelopen nacht was er zoín 5 cm sneeuw gevallen, dat viel nog wel mee maar het ging wel steeds harder sneeuwen en waaien. De berg over klimmen met de sneeuwschoen terwijl het goed weer was zou waarschijnlijk wel te doen zijn. Nu was het eigenlijk iets te veel van het goede zo alleen, maar het probleem was dat als ik de ene berg over kwam ik weer bijna een week vooruit kon, terwijl ik anders sowieso om moest keren en de vakantie er al min of meer op zat.

Het sneeuwde nog steeds, maar ik besloot toch met de sneeuwschoen omhoog te klimmen en dan te kijken hoe het ging en of ik anders niet net onder de sneeuwgrens om de top van de berg heen kon lopen. Over de sneeuw ging niet, maar het rond de top heen lopen ging vrij aardig.

Heerlijke weer onderweg

Na een tijdje werd het weer een stuk slechter en begon het harder te sneeuwen en te onweren. Toen zat er niets anders op dan terug af te dalen. Omdat ik nu van het pad af was ging dat maar langzaam, vooral omdat er overal struiken stonden. Ander half uur later kwam ik toch weer op de route terecht. Op mijn kaart stond behalve de route langs het hutje nog een klein zijpaadje aangegeven wat bij een dorpje uit moest kopen. Dit stond echter niet op mijn GPS en ik kon het totaal niet vinden. Toch leken de Fransen dat paadje genomen te hebben.

Dat was voor mij toch sowieso de verkeerde kant op dus ik volgde de route in de omgekeerde richting als dat ik er gekomen was. Ook hier lag nu veel sneeuw. Op een gegeven moment moest ik terug een riviertje over, ik moest nu wel een stuk beter op letten om niet nat te worden dan gisteren toen het nog lekker weer was. Een schoen was vol water gelopen, maar gelukkig daalde ik steeds verder af zodat de sneeuw bijna weg was. Het sneeuwde nog wel steeds, ik wist wel dat het weer hier snel om kon slaan, maar van 25 įC naar 10 cm sneeuw in een nacht verbaasde me wel.

Hier was ik gisteren nog in de schaduw gaan schuilen omdat ik begon te verbranden

Na niemand op de route gezien te hebben kwam ik nu eerst een vrouw tegen die naar het hutje liep, maar zij wilde ook niet de berg over gaan. Daarna kwam ik nog een Fransman tegen die wel de berg over ging, hij had zijn sneeuwschoenen blijkbaar niet bij marktplaats gekocht want hij had ze wel bij. Daarna kwam ik nog twee hikers tegen die de route wilde lopen. Ik overwoog nog om met hun terug te gaan en met zín drieŽn te proberen de berg over te komen, maar had op het moment weinig zin om weer terug te gaan. Ik baalde wel dat ik hun niet een dag eerder tegen was gekomen, want dan was het Ėzeker met de sneeuwschoen- waarschijnlijk wel gelukt.

De reden dat het lopen van de route mis was gegaan kwam deels omdat hij zwaarder was dan ik verwacht had, dat ik eerder niemand tegen gekomen was, en dat het juist vandaag slecht weer werd. Maar ook doordat er praktisch nergens een valk stukje is geweest om fatsoenlijk te slapen en vooral dat ik zonder sneeuwschoenen had moeten gaan. Met sneeuwschoenen was het nog steeds zwaar geweest maar was ik gisteren de berg zeker overgekomen.

Een salamander die ik tegen kwam

Na 4 uur lopen kwam ik weer terug op de verharde weg waar ik gistere ook was, daar was nu niets te doen. Er was even verderop een soort hotelletje met een restaurantje, terwijl ik dit typ weet ik ook niet echt waarom, maar ik besloot om toch door te lopen zodat ik z.s.m. weer terug bij de bewoonde wereld was en dan daar fatsoenlijk uit kon rusten.

Helaas bleef het sneeuwen en koud terwijl ik nu al veel lager zat. Ook liep ik nu over een verharde weg die het dal in liep dus waren er weinig slaapplaatsen. Uiteindelijk vond ik een vlak stukje tussen een survival parcour wat tussen de bomen was gemaakt. Dat was wel een toepasselijk plaats om te gaan liggen. Na het opzetten van de tent deed ik mín kleren uit, ondanks mín waterdichte jas en broek waren die na de hele dag in de sneeuw lopen toch nat geworden. Ik droogde mezelf af met mín reserve t-shirt, mín slaapzak was het enige wat nu nog echt droog was. Dit was wel een beetje uit de hand gelopen, maar ik had wel duidelijk de goede beslissing gemaakt door om te draaien. Later zou ik ook horen dat het de komende 3 dagen nog gesneeuwd had in de bergen.