Hike verhaal IJsland

De Voorbereiding

Het plannen van de vakantie dit jaar was super moeilijk. Bart en ik wilden in de zomer stage lopen, Bart wilde nog met zijn vriendin (Manon) op vakantie, en we moesten rekening houden met de schema’s van eventuele fietsbussen. Ook de bestemming was vaag, ik zat er aan te denken om in IJsland te gaan hiken, maar Bart wilde liever fietsen. We zouden dan naar Kroatië of Zweden/Noorwegen gaan. Omdat IJsland waarschijnlijk nogal zwaar en eenzaam zou worden koos ik er voor om toch met Bart op fietsvakantie te gaan.

Bart wist vlak voor de vakantie nog steeds niet wanneer hij stage zou gaan lopen. Wel wilde we naar het Noorwegen want Kroatië was te klein voor 3 weken fietsen en de landen eromheen leken ons niet geweldig (Bosnië/Hongarije/Joegoslavië). Na heel veel gepland en geschuif hadden we uiteindelijk 3 weken aan het eind van de vakantie gevonden om te gaan. Deze kwamen mij nog steeds niet geweldig uit, maar we zouden wel 3 weken naar Noorwegen kunnen gaan en Bart kon nog steeds met Manon op vakantie.

Twee dagen later wou ik (2 maanden te laat) vrij vragen bij de supermarkt waar ik in het weekend werk, voor de zekerheid zei ik nog een keer tegen Bart dat het goed was als we dan gingen. Hij was in eens van gedachten veranderd en wilden maar 2 weken gaan, want hij wou Manon niet zo lang missen (wat een aansteller he). In plaats van 3 weken fietsen wilde hij dan 2 weken gaan hiken in Noorwegen, dat was wel lang genoeg. Ik zei dat als we dan toch gingen hiken ik liever nog 1 of 2 weken langer ging om dan alsnog in IJsland te gaan hiken. Bart leek dat eerder fijn dan erg te vinden, dan kon ie nog meer bij Manon zijn.

Toen was de knoop dus door gehakt, ik zou zo’n 25 dagen alleen naar IJsland gaan. Het beste kwam het mij uit om aan het begin van de vakantie te gaan, dat was al 5 weken later. Ik had maanden van te voren al een route geplant en geschat hoeveel tijd ik daar voor nodig zou hebben, maar dat was alles.

De week daarna plande ik de vlucht, kocht allerlei nieuwe uitrusting zoals tent, rugzak, zonnecel, wandelstokken, schoenen en heel veel eten. Ik kocht het meeste via marktplaats, daardoor had ik een hoop spullen compleet voor maar de helft van de prijs. Ook begon ik met trainen, ik liep ongeveer 2 keer per week 10km met 10kg bagage. Dat was veel minder lichter en minder ver dan ik straks zou moeten lopen, maar ik had er niets aan om nu al vol met blaren te zitten.

Het inschatten van de afstand die ik gemiddeld per dag zou lopen en hoeveel eten ik nodig had waren wel moeilijk om in te schatten. Ik had 2 verslagen van andere relatief onervaren hikers op internet gevonden, die hadden een vergelijkbare route door IJsland gelopen en liepen allebei 17-18km per dag. Mijn route was zo’n 320km lang dus dan zou ik er zo’n 18 dagen over doen. Ik besloot om in ieder geval voor 2500 kcal/dag mee te nemen. Tijdens fietsvakantie eten we minstens 2 keer zoveel, maar dat zou wel genoeg moeten zijn om geen enorme honger te krijgen; bovendien kon ik gewoon niet meer mee dragen. Voor ’s ochtends kocht ik cruesli, ’s middags ging ik studentenhaver eten en voor ’s avonds had ik rijst, aardappelpuree en verschillende zakjes met expeditievoedsel. Als noodrantsoen had ik nog 200 gram palmvet bij, dat was waarschijnlijk niet echt lekker maar had wel verreweg de meeste calorieën, zowel per gram als per volume.

Het eten voor 18 dagen, exclusief een kilo pinda’s die ik in IJsland nog gekocht heb

De vlucht plannen was redelijk makkelijk. Er was maar 1 combinatie mogelijk, alle andere dagen waren meteen 150+ euro duurder. Ik zou 5 juli via Hamburg gaan en 30 juli via Stockholm terug komen. Er gingen 2 vluchten op 5 juli, de ene ging rond 12 uur maar als ik dan vertraging met de trein had zou ik die missen. De andere ging pas om 6 uur ’s avonds maar had maar 35 min om over te stappen. Dat was allebei eigenlijk niets. Ik bedacht dat als ik de 1e zou missen ik gewoon pech had en 2 nieuwe tickets moest kopen voor een week later. Als ik de 2e zou missen doordat het vliegtuig vertraging had was ik in ieder geval al in Hamburg, ook kon ik Lufthansa dan misschien nog aansprakelijk stellen. Ik belde nog naar Lufthansa, de vrouw zei dat als je de vlucht kon boeken je het ook kon halen. Het werd dus de 2e vlucht, met 35min overstaptijd.

De twee weken van te voren at ik constant om aan te komen, uiteindelijk was ik volgens mij eerder afgevallen. Ik was tot een paar dagen van te voren bezig met m’n uitrusting regelen zoals reserve schoenveters, GPS kaarten, geheugenkaartjes en uit m’n hoofdleren hoe ik m’n rugzak af moest stellen. Daarnaast had ik nog tentamens en was het kermis in het dorp waar ik werk, zodat het in een keer “de dag voor” was. Ik had alles bij wat ik dacht nodig te hebben en kon comfortabel 10km lopen met 15kg bagage. Het enige wat ik nu nog hoefde te doen was gaan en hopen dat alles goed ging.