Hike verhaal IJsland

Dag 11 : Koen en Bart

Toen ik vanochtend mn tent in aan het pakken was moest ik lachen, het was vandaag namelijk een speciale dag. Koen (dezelfde als van de allereerste fietsvakantie), wou telkens niet meer mee op fietsvakantie. Wel had hij altijd het geweldig avontuurlijke idee om nog ene keer de afsluitdijk over te fietsen, maar dan wel met de trein heen en terug.

Omdat ik nu op vakantie ging zonder Bart had Koen in het geheim aan Bart voorgesteld om als ik weg was op vakantie te gaan, Koens vriendin Wendy had het echter toch verklapt. Het plan was dat ze na de afsluitdijk meteen door zouden fietsen naar het noordelijkste puntje van Nederland. Daar was ik 2 jaar terug met mn collega Bas heen gefietst maar omdat hij een mietje is moesten we 30km voor het eind stoppen. Koen en Bart konden het er dan de komende 10 jaar inwrijven dat het hun wel gelukt was. Ook werd er al jaren de illusie gewekt dat ik de oorzaak was van alles water mis ging (lees al het avontuur) tijdens fietsvakantie. Daarom gingen ze het nou goed plannen en zo comfortabel mogelijk doen. Ze hadden het zelfs zo goed geplant dat vlak voordat ik ging Koen dacht dat ze de 22e gingen en alleen heen zouden fietsen, en Bart dacht dat ze de 15e zouden gaan en heen en terug zouden fietsen.

Ik ben wel blij dat ze gaan, nu kan Koen er eens achter komen dat Bart minstens net zo eigenwijs is als ik. Waarschijnlijk gaat Bart zich de hele tijd ergeren aan dat Koen niet door kan fietsen en de hele tijd naar restaurants en hotels toe wil en gaat Koen zich ergeren aan dat Bart niets anders doet als chocola eten, scheten laten en over Manon praten.

Zelf had ik eerst mn eigen avontuur nog om te doorstaan. Ik liep in een keer de 14km naar de berghut/camping Nyidalur. Voordat ik daar aan kwam moest ik nog een riviertje oversteken. Ik wist niet precies tot hoe ver mn schoenen waterdicht waren maar besloot dat dit wel een goed moment was om daar achter te komen. Het was zon 15cm diep maar als ik op mn tenen liep ging het net zonder natte voeten te krijgen. Ik was nu ook meteen op de groteEgravelweg. Die was alleen iets duidelijk als de eerdere.

In Nyidalur waren alleen een paar berghutjes waar wat automobilisten in verbleven. Op de campingstond maar een tentje. Er was eigenlijk niet echt een camping, iemand had gewoon ergens zn tent neergezet. Het enige verschil met de rest van IJsland was dat je er hier wel voor moest betalen.

De route onderweg

Nyidalur

Na een korte stop Nyidalur moest ik weer een riviertje over. Deze was best groot maar er waren wel overal zandbanken. Het was vandaag koud en ik wou liever niet weer zon rivier in, dat ik moest omlopen was al irritant genoeg. Na wat fierljeppen met mn hikestokken en een paar keer bijna natte voeten was het toch gelukt om droog aan de overkant te komen. Toen ik omkeek zag ik dat er net 2 hikers bij het hutje aan kwamen, misschien zou ik die later nog wel zien.

De rivier met op de achtergrond Nyidalur

Na 5km was ik het park van de opzichter van eergisteren uit. Daar stopte weer een auto om te vragen of ik water wou. Ik zei dat ik alles had en bedankte hem voor het vragen. Ik nam me voor omdat vanaf nu iedere keer te doen, het is opzich wel goed dat het hier gebruikelijk is om dat te vragen.

Een stuk verder kwam nog een rivier deze kwam ik maar voor de helft over met springen, daarna moest ik 2 meter lopen. Doordat het buiten koud was had ik het al ijskoud voordat ik er in ging en door de sterke stroming kon ik maar voetje voor voetje lopen. Ik hoopte dat ik dat niet al te vaak meer hoefde te doen.

Na nog zon 1,5 uur lopen was het tijd om te stoppen. Tijdens het opzetten van de tent was de tentzak en daarna de tent zelf bijna weggewaaid, ook was ik nog uit mn broek gescheurd maar uiteindelijk stond hij dan toch. Dit was de 1e keer dat ik niet bij water kampeerde en natuurlijk bleek ik net nu te weinig water bij te hebben.

Vanwege de kou was ik na het oversteken van de rivier meteen door gelopen en was ik vergeten mn 0,5L waterfles bij te vullen. Gelukkig had ik sinds het droge stuk na Landmannalaugar altijd een reserve 0,5L water bij. Dit was pas de 1e keer dat ik die nodig had, als je je fles bij ieder stroompje bij vulde had je aan 0,5L meestal wel genoeg.

Als avond eten had ik aardappelpuree met boerenkool. Precies op de plaats waar de benodigde hoeveelheid water stond was de verpakking beschadigd, het was E0ml. Ik dacht dat er 350ml stond maar dat bleek veelte weinig. Ik voegde nog wat koud water toe totdat het goed was.

Nu ben ik half lauwe aardappelpuree met harde stukjes gedroogde boerenkool aan het eten. Nouja het is beter als niets.

Foto van de grond waar ik al dagen lang doorheen liep.

Mooie lucht boven de gletsjer in de verte

Ik heb vandaag ook weer een flinke blaar op mn hak erbij gekregen, waarom ik die de laatste paar dagen pas veel krijg weet ik niet. Ook wil ik al 5 dagen mezelf en mn kleren een keer goed uitwassen (dan heb ik tenminste niet voor niets zeep bij), maar het wordt steeds kouder en bewolkter en zonder zon kan ik ze niet drogen.

De camping is iets dichterbij dan ik aanvankelijk dacht, nog zon 39 kilometer. Als het mee zit kom ik daar overmorgenmiddag aan. Hopelijk is die iets beter als die van vanmiddag.