Hike verhaal IJsland

Dag 21 : Busje komt zo

Normaal word ik iedere ochtend rond 6 wakker en draai me dan nog een paar keer om tot 7:30-8:00. Vanochtend werd ik wakker en wilde me nog een keer omdraaien maar ik keek voor de zekerheid toch even op m’n horloge, 8:30 shit! De bus vertrok pas om 12:10 maar als ik zoals normaal een uur over inpakken deed en 4km/uur liep zou ik erom pas om 12 uur zijn.

Vijfentwintig minuten later was ik onderweg, ik at onderweg wel wat studentenhaver als ontbijt. Ik had al heel veel verschillende vogels gezien tijdens het vakantie en nog meer sporen daarvan, ik zag alleen telkens ook grote poten in had zand maar wist niet van welke vogels die waren. Nu kwam ik er dan toch achter.

Na een tijd lopen kwam ik dan eindelijk langs de splitsing en bij de halte aan.

Nog maar 2km

Hveravellir

Doordat ik hard door liep was ik er om 10:50. Bij de opstapplaats was een camping en heetwaterbronnen. Die waren weer heel mooi.

filmpje 3 [4MB]

filmpje 4 [4MB]
Ook was er een heel oud authentiek IJslands huisje, ingebouwd met stenen en mos. Ik ging binnen kijken maar daar zaten 15 mensen te ontbijten, volgens mij kon je dat gewoon huren en kwam ik kun woonkamer binnenvallen.

Hier kon je aan de stenen zien dat het ooit stroperige magma was geweest

Uitzicht naar de andere kant dan de waterbronnen

Hveravellir van een afstandje

Voordat de bus kwam vroeg iemand nog van alles over m’n zonnecel. Hij wou er ook zo een kopen en zat al 3 dagen op de bus te wachten omdat hij ook te snel gehiked had maar z’n ticket al van te voren gekocht had. Bij het hutje hing ook een geweldig bordje over dat je geen rommel moest maken omdat de dichtstbijzijnde prullenbak 100km verderop zat.

Toen de bus er was wilde ik een kaartje kopen maar de chauffeur snapte nergens iets van. Halverwege liep hij weg maar ik keek vast stiekem naar de prijs, het was 4300 kronen. Toen hij terug kwam deed hij of hij snapte wat er in de tabel stond en zij dat het 6800 was. Nadat ik hem uitgelegd had hoe het werkte betaalde ik alsnog 4300.

De bus was nog veel magischer als de heetwaterbronnen. Eerst begon het te regenen… maar ik werd niet nat! Daarna begonnen we ineens te bewegen zonder dat ik hoefde te lopen. Na 5 min wilde ik er al uit om weer te gaan hiken, maar ik wist dat als ik dat echt zou doen ik na 100 meter alweer terug wou.

Omdat je in de bus hoger zat kon je nog veel verder wegkijken. Vanachter het glas leek het ook nog meer op een maanlandschap. Hoe mooi het ook was, dit was wel de verkeerde manier om door IJsland te reizen. Op deze manier zag je IJsland wel, maar zonder de pijn, vermoeidheid, eenzaamheid, muggen en honger bleef je het niet echt.

Na een uur kwamen we op een andere camping en nog een uur later bij de 2e halte. Het stuk dat ik extra gehiked had was niet slecht maar dit was wel mooier. Bij de halte stopte ook een jongetje van een jaar of 14 alleen uit met alleen een dagrugzak. Volgens mij ging hij naar een berghut 8km verderop, maar dat was wel echt raar en onveilig.

De andere camping

Onderweg

Het jongetje

Een heel mooi stuk later kwamen we op de verhardeweg en stopte bij Gulfoss, de op 1 na grootste waterval van IJsland. We hadden 25min om rond te kijken maar er zat telkens een paar honderd meter tussen verschillende uitkijkpunten. Ik wilde die natuurlijk wel allemaal zien dus er zat niets anders op dan rennen. Ik was helemaal buitenadem maar uiteindelijk had ik wel alles gezien en stond de bus er nog.

Een mooie berg onderweg

Vijftien kilometer verderop stopte hij weer bij de geiser Geysir, waarbij ik vannacht op de camping zou blijven staan.

Onderweg naar Geysir kwamen we door veel weilanden

Het was niet zo dat iemand lui was geweest met de naamgeving, het woord geiser komt van deze ene geiser af. Ik ging eerst in het winkeltje rond ijken. Hier hadden ze allemaal gave dingen zoals een mok met erop in het IJslands “ik heb geen idee wat hier staat”. Ook hadden ze grappige T-shirts over het fiasco met ice-save en de vulkaan uitbarsting van een paar jaar terug zoals: “we may not have cash but we’ve got ash”.

Het raarste was wel dat je een flesje water van een gletsjer en zelfs ingelijste stenen kon kopen, die waren maar 30 euro. Ook hadden ze blikjes met IJslandse lucht, die wilde ik als cadeautje voor thuis kopen maar 8 euro voor een leeg blikje was wel teveel.

De ingelijste steen

Dingen als campings en bussen zijn redelijk geprijsd in IJsland maar verse of warme dingen zijn zeker 2 keer zo duur als in Nederland. Opzich is dat ook wel logisch want veel moet waarschijnlijk ingevlogen worden uit Europa of Amerika en dan nog een eind verreden worden, maar soms was het ook wel echt belachelijk. Zo verkochten ze bij de het winkeltje een kom “luxe soep met brood” voor 15 euro. Buiten zag ik nog een zo’n monsterjeep zoals ik die tijdens het hiken een paar keer had gezien, nou kon ik hem mooi op de foto zetten naast een normale grote auto.

Ik kwam net boven de spatborden uit

Na een kleine liter cola was het tijd voor de geisers. Het bleek dat Geysir de 1 na grootste geiser ter wereld was, maar het al sinds 1920 niet meer deed. Wel was er nog een kleinere geiser die iedere 6-8min 25-35 meter hoog spoot, die was de 5e grootste in de wereld. Je zag eerst een grote bol op het oppervlak komen en na het spuiten stroomde al het water terug een bodemloos gat in.

Dat had ik mooi op de foto gekregen dus was het tijd voor de foto van veraf. De geiser spoot 2 keer in 10 maar nog niet half zo hoog als ik eerder gezien had. Ik dacht dan ga ik eerst wel naar de andere bronnen kijken. Zodra ik daar was spoot hij 2 keer in 10 seconden het hoogste dat ik tot dan toe gezien had. Uiteindelijk had ik er toch nog een paar mooie foto’s van kunnen maken.

Een andere warme poel met een bodemloos gat

Geysir

Op weg naar de camping er langs kwam ik nog 3 lifters tegen uit Amerika. Een uur later waren ze weg, volgens mij gaat liften wel goed in IJsland. Op de camping was er vlak gras, dat was wel fijn. Daarna ging ik opzoek naar de warmwaterbron om in te baden, die in Landmannalaugar en de andere camping waren echt fijn. Het bleke dat ze van de bron hier een lelijk betegeld zwembad met een hek en een huisje erbij hadden gemaakt. Dat was superlelijk vergeleken met de poelen buiten en was alleen gedaan zodat iemand er geld aan kon verdienen. De mensen die zoiets verzinnen moeten ze als straf gewoon verplicht 3 weken laten hiken door IJsland.

Bij de overnachting op de camping zat wel een gratis toegangskaartje voor het zwembad dus misschien dat ik er morgenvroeg nog even heen ga zodat ik wat minder stink in de bus. Langs me op de camping stond ook nog een Belg die met de fiets was. Hij was vooral langs de fjorden in het westen gefietst en bevestigde dat het inderdaad voor geen meter fietste zodra je off-road kwam; met alle wind en stenen op de “weg”. Fietsen in IJsland lijkt me ook niet geweldig fijn, in de bus had ik een paar groepjes gezien en zeker de helft was aan het lopen.

De bus gaat morgen pas om 2 dus ik heb wat tijd om uit te rusten. Het hike gedeelte van de vakantie is gelukkig/helaas achter de rug. Maar ik heb nog wel een aantal dingen bedacht om te doen in Reykjavik zodat ik zeker niet teveel uitrust.