Hike verhaal IJsland

Dag 25 : Saaie dag

Vannacht had ik als laatste poging om het noorderlicht te zien om 1:30 de wekker gezet. Het was hier al iets donkerder als eerder in het noorden, mede doordat het al weer een paar dagen later was. Er waren overal wolken behalve op 1 plaats. Daar zag ik een plekje met heel erg vaag een groene gloed, dat kon echter ook makkelijk van de zon of de lichten in Reykjavik komen.

Vanochtend wilde ik naar de winkel gaan om eten te kopen, maar Thibaut had nog een hoop spaghetti en soep over dus daar had ik maar wat van gegeten. De rest zou hij achter laten op een van de 2 rekken bij de receptie. Daar kon je allerlei eten en spullen neerzetten voor de andere kampeerders. Ik had overwogen mn brandertje daar te laten maar besloot hem toch schoon te maken en te proberen hem mee te nemen. Dat was op de heenweg waarschijnlijk wel de oorzaak van het achterhouden van mn tas geweest maar van de andere kant was ook dat uiteindelijk goed gekomen. Bovendien had ik vandaag dan in ieder geval iets te doen.

Daarna had ik mijn kleren en spullen zo goed mogelijk gepoetst en waren we alsnog naar de winkel gaan eten. Terug op de camping nam ik voor de 3e keer in deze vakantie afscheid van Thibaut, zijn vlucht zou pas om 1 uur s nachts gaan maar hij wilde op tijd zijn.

De mijne ging om kwart over 10 s ochtends maar om op tijd te zijn moest ik al om 4 uur mn bed uit dus ik zou rond 10 uur s avonds al naar het vliegveld gaan, dan was ik ook zeker op tijd. Tot dan was het vooral vervelen maar ik had al wel een goed plan van aanpak bedacht tegen het vervelen op de luchthaven.

Ik zou mn fotos en verhaal mee nemen in de handbagage zodat ik alles wat ik mee had gemaakt nog eens kon bekijken. Ook zou ik mn matje mee nemen zodat ik daar hopelijk s nachts op de grond op kon slapen. Dat was waarschijnlijk wel minder stil als op de WC, maarja soms moet je even doorbijten.

Rond 5 smste ik nog even naar huis, ik moest lachen om iets wat ik aan het begin van de vakantie ook al gezien had maar expres niet aangepast had in de hoop dat ik het zou vergeten en dan weer moest lachen. Als je namelijk Reykjavik intypte op mn gsm maakte de tg functie er sex? van waardoor de betekenis van de zinnen toch enigszins gewijzigd werd.

Mijn ouders belde daarna terug, ze zouden me morgen in Eindhoven op komen halen. Dat betekende dat ik eerst nog even de zwerver uit moest hangen in de trein. Volgens mij denken ze thuis ook nog steeds dat ik gewoon op vakantie ben, maar het hike gedeelte was wel meer geweest dan gewoon en avontuurlijke vakantie.

Toen was het tijd om echt alles af te breken en nog even wat te eten. Daarna kon de laatste hike beginnen: naar het busstation. Onderweg was ik nog even bij de grote kerk gestopt om een kaarsje aan te steken en toen kon het grote wachten beginnen.

De bus ging pas na 1,5 uur. In de bus was het uitzicht weer mooi, maar het was wel weer 40min wachten. Toen kwamen we op een van de verschrikkelijkste plaatsen ter wereld, het vliegveld van Keflavik.

Ik kon nog niet inchecken, maar dat was niet erg, dan ging ik gewoon vast slapen, eerst even naar de wc. Daar stond meteen na de trap dit bord:

Zucht, dan maar naar de winkel, er stond overal dat je in IJsland tax free kon schoppen buiten de douane. Ik weet niet of ze daar de taxfree winkels in de stad mee bedoelden maar hier had je nog steeds je boarding pas nodig, die je natuurlijk pas kreeg bij het inchecken. Dit zou een lange nacht worden.

Ik had alle fotos al een keer bekeken op het busstation dus ik bedacht dat ik het verhaal wel kon gaan lezen van begin tot eind. Misschien kon ik daarna inchecken en naar de winkels. Ik zou hier ook hoe dan ook gaan slapen, dat was echt een stomme regel voor een vliegveld.

Het verhaal lezen had 2,5 uur gekost, dat was ook wel leuk om te doen maar daarna moest ik nog bijna 10 uur wachten. Ik moest ook wel echt proberen te slapen anders zou ik 30 uur wakker zijn voordat ik eens thuis was.