Hike verhaal IJsland

Dag 4: Elmstrur Alftavatn

s Ochtends werd ik om 6:20 wakker, ik was nog niet gewend aan de IJslandse tijd. Ik startte de dag met 150 gram cruesli, dat was mijn ontbijt voor iedere dag. Dat was niet extreem veel maar wel genoeg om geen erge honger te hebben. Daarna pakte ik alles in en terwijl de meeste mensen net wakker werden liep ik aan.

De omgeving was anders dan gisteren, er waren overal groene bergen.

Na 2 uur had ik nog niemand gezien, dat was wel apart om zo helemaal alleen in zon verlaten vallei rond te wandelen. Op een gegeven moment kwam ik bij een splitsing en besloot op mn GPS te kijken waar ik heen moest. Het bleek dat ik op de verkeerde weg zat. Deze liep ongeveer parallel aan de goede weg. Het bleek dat ik vanochtend een stukje terug had moeten lopen en een zijpaadje in had gemoeten. Er liep 1 pad het kamp in en 1 er uit dus dat had ik gevolgd, dat zij paatje had ik gisteren niet eens gezien. Opzich was het niet erg. Deze weg was ook mooi en over 2km kwamen ze weer bij elkaar.

Ik kwam een bocht om en toen was daar een super mooie vallei, met een rivier er door. Die zou ik gemist hebben als ik de goede route had gelopen. Toen ik weer op de route zat kwam bij een brug over die rivier vlakbij een waterval waar ik even pauze hield.

Daarna, na 3 uur lopen, zag ik de eerste mensen van de dag. Een stuk verder moest ik weer een rivier doorwaden, de stroming was minder snel maar het was wel breder. Er kwam net een kudde mensen aan gevolgd door een auto. Dat was vast ook lekker rustgevend. De rivier was weer absurd koud. Na het oversteken mat ik de temperatuur, het was 9 a 10 graden. Dat was veel hoger dan ik dacht maar dat maakte het er niet minder koud op. Waarschijnlijk koel je net als met de wind door de stromin veel sneller af.

Onderweg

De rivier oversteken

Een van de vele rivieren en groene bergen onderweg

Mijn voeten begonnen wel zeer te doen, niet in de zin van blaren maar de hele zool van mn voet deed gewoon zeer van het gewicht. Ook was mijn winterjas overdag veelte warm. Dit dacht ik thuis al maar ik had hem voor de zekerheid toch mee genomen i.p.v. mijn zomerjas, s avonds had ik hem ook hard nodig. Over een paar dagen had ik hopelijk genoeg ruimte om hem in mn rugzak te doen en dan in mn T-shirt te lopen. Het was 15 graden en tijdens het lopen in de zon zou dat waarschijnlijk best gaan.

Ik kwam na nog een brug bij een hutje aan. Doordat ik anders was gelopen wist ik niet zeker of dit het hutje na 15km was dat op de camping stond aangegeven. Wel zag ik op mijn GPS dat er over 5km nog een was. Ik besloot om een lange pauze te nemen en aan het verhaal te werken en dan de 5km nog te lopen.

Uitzicht bij het hutje onderweg

De route en omgeving veranderde langzaam, het werden nu heuvels met gras. In de verte waren rotsen in allerlei kleuren te zien van de mineralen die uit heetwaterbronnen kwamen. Daar zou ik morgen door lopen.

Na een tijdje moest ik nog een rivier oversteken maar die was minder diep. Toen ik bij het hutje aankwam had ik een mooi uitzicht over het meer erlangs. Na een foto gemaakt te hebben betaalde ik de camping. De route duurde nog 20-25km met daarin 2 campings, daarna kwam ik op mijn zelf gemaakte route uit met praktisch niets totdat ik weer op de ringweg in het noorden was.

Eenmaal in de tent ging ik even liggen. Mn voeten deden in het begin goed zeer, maar ik had alleen dezelfde blaar van gisteren. Wel voelde ik me een beetje vaag in mn hoofd, volgens mij had ik te weinig gedronken met mn heette jas. Aan mn hoofd te voelen was ik zelfs een beetje verbrand. Dat had ik niet echt verwacht in IJsland. Het was pas 3 uur maar als je echt de hele dag liep zou je hier nog best serieus last van de zon kunnen krijgen.

Ik besloot morgen op te letten dat ik meer dronk en vaker op mn GPS te kijken, aan de zon zou ik wel wennen in de loop van de dagen. Ik had vandaag de 15km over de route gelopen plus waarschijnlijk nog een beetje extra door de andere weg. Gisteren had ik meer dan 20km gelopen en allebei de keren had ik van s ochtends tot in de late middag gelopen. Het uitrusten s avonds was ook wel nodig, ik zou dit tempo namelijk nog meer dan 2 weken moeten volhouden.

Na het eten -de rest van de macaroni- en de afwas ging ik mn sokken wassen in de rivier en even bij het meer kijken. Hier was het wel mooi, ook waren er 2 mensen aan het zwemmen. Ik weet niet of dat even koud was als de rivier maar ik sloeg mijn beurt maar over.

Morgen is het maar 12km tot de volgende hut, het einde van de route zou daarna nog maar 10km zijn. Als alles mee zit ga ik dat misschien nog wel proberen te halen. Er zit nog wel een flinke klim in zover ik me herinner.