Hike verhaal IJsland

Dag 5 : Alftavatn Landmannalaugar

s Ochtends was ik niet echt uitgeslapen, ook regende het. Na ongeveer een uur had ik gegeten en alles ingepakt. De route ging door de mist en begon al snel te stijgen.

Na een tijdje moest ik een rivier oversteken. Ik had daar echt geen zin in, zeker in de regen. Als ik voorzichtig van de ene ondiepe steen naar de andere stapte ging het net zonder nat te worden.

Daarna begon de echte klim, toen ik boven was bleek dit nog geen 5e te zijn van wat ik zou moeten stijgen. Het was heel stijl, zeker 50 graden, en met alle modder had ik mn stokken hard nodig om te zorgen dat ik niet uitgleed. Eenmaal boven had ik eindelijk het uitzicht. Dit had ik al honderd keer in allerlei filmpjes en verslagen gezien en het was wel gaaf om dat nu in het echt te zien. Het enige nadeel was dat het super mistig was waardoor ik nog niet veel zag.

Hierna kwam ik in een heel ander soort landschap, er waren overal gaten waar rook en warmwater uitkwam. Dat stonk nog erger dan Bart zn sokken na een week fietsvakantie. De rotsen waren blauw, rood en groen. Ik was goed moe van het klimmen en ook bezweet, daardoor was het samen met de regen wel koud. Het klimmen had zeker een uur geduurd en was net zo zwaar als een flinke col op fietsen.

Na dit stuk ging de route over veel sneeuw. Op een gegeven moment liep ik over de sneeuw en zag ik er gaten in, het bleek dat een rivier er onder de sneeuw uitgehold had en er een gat van een meter onder mn voeten zat. Ik was maar snel doorgelopen.

Na een tijdje draaide ik me om, om een foto te maken en pas toen ik verder liep zag ik in de verte het hutje met de camping liggen.

Het berghutje met de camping

Het was daar echt mooi

Ik was echt helemaal kapot toen ik er aan kwam en had het ondanks mn warme en waterdichte kleren nog steeds redelijk koud. Het bleek dat het eind van de route nog 12km was. Eigenlijk was ik van plan geweest om hier te gaan staan maar het was pas half 12 en dan zou ik hier de hele dag in de kou, regen en wind moeten blijven. Daarom besloot ik om een uur uit te rusten en dan rustig verder te lopen, dat zou relatief veel afdalen zijn.

Het uur werd meer 10min, maar het bleek wel een goede beslissing om door te lopen, in de verte scheen de zon.

Ik kwam langs een paar heetwater bronnen, dat was wel gaaf om een keer in het echt te zien. Ik maakte wat fotos en filmpjes en een groepje vrouwen bood aan een foto van mij te maken.

Hier zijn nog twee filmpjes:

filmpje 1 [4MB]
filmpje 2 [5MB]
Ik stopte regelmatig om uit te rusten. Na een paar uur kwam ik meer mensen tegen en kreeg uitzicht over de Landmannalaugar vallei.

Daarna kwamen er nog meer zwavelbronnen en aparte gesteenten.

Daarna was het veel afdalen en werd het weer een stuk groener.

De laatste paar kilometers waren echt klote maar rond 5 uur kwam ik toch op de camping aan.

Vandaag had ik 24 kilometer door de bergen en regen gehiked met 22-23kg bagage. Dat moest ik niet iedere dag gaan doen maar ik wist nu wel goed wat ik wel en niet kon. Ik had de afgelopen 3 dagen ongeveer 59km gelopen met redelijk wat tijd over om uit te rusten. Qua rug en voetpijn was het niet echt fijn maar dat zou waarschijnlijk wel minder worden naarmate mn rugzak lichter werd, ook zou het gemiddelde van 18km/dag wel goed te halen moeten zijn.

Hier was een redelijk grote camping en wat hutjes omdat er een heetwaterbron was om in te zwemmen en veel mensen ook met de bus hierheen kwamen om een dag rond te kijken. Toen ik op de camping kwam liep ik langs een Belgische scoutinggroep, een meidje zei tegen een van de jongens dat ze in haar tent ging liggen en toen vroeg hij waarom. Het meidje zei dat ze ging masturberen. Dit kon nog interessant worden.

Toevallig was er nergens anders plaats behalve vlak langs haar tent. Toen mijn tent stond ging ik naar het winkeltje in een omgebouwde bus daar. Ze verkochten vooral ingeblikte dingen en het was super duur, maar dat was opzich ook wel te verwachten. Ik kocht een brood en een halve liter bier.

Daarna was het tijd voor de heetwaterbron. Dat was echt super lekker, op de plaats waar het water er in kwam was het meer als 50C.

De heetwaterbron

Na een uur ontspannen ging ik terug naar mn tent en hoorde de Belgen zeuren over smsen. Ik ontdekte dat ik hier wel bereik had, dat was wel een meevaller. Ik had nog even naar huis gebeld om te zeggen dat alles goed ging en er bij Bart ingewreven dat hij nou saai thuis zat met zn vriendin terwijl ik in IJsland in een warmwaterbad zat met een hoop hikechicks.

Daarna had ik het bier nog opgedronken, dat was wel gezellig zo in mn eentje in mn tent.

De partytent

Het bier was kei smerig en ook moest ik telkens uit mn tent om die opnieuw vast te zetten. Het waaide namelijk extreem hard maar ik kreeg de haringen niet goed de grond in. Op de camping stonden ook bakken met stenen speciaal om die op je haringen te leggen om zo je tent te verankeren.

Morgen wordt de eerste dag dat ik over mijn eigen route ga lopen. Er is na 170km nog een klein hutje met een camping, voor de rest is er helemaal niets. Ook ga ik waarschijnlijk een stuk minder mensen zien. Qua lopen en eten gaat alles nog goed dus ik maak me er niet echt zorgen om, het zal wel heel avontuurlijk worden.