Hike verhaal IJsland

Dag 6 : 1e dag alleen

Vannacht had ik slecht geslapen door het lawaai van de wind en ik was nog steeds moe omdat ik nog moest wennen aan hele dagen lopen. Vandaag was ik van plan om ’s ochtends eerst nog in de warmwaterbron te gaan, ik liep namelijk een halve dag voor op schema.

Het was ’s ochtends echter ijskoud en ik had zin om op weg te zijn en te ontdekken wat er nog meer te zien was in IJsland. Rond 8:45 vertrok ik, de scouts kwamen net uit bed, als die vandaag hun geplande 24km naar Alftavatn nog wilde lopen moesten ze opschieten. Het waren dan ook geen echte diehards, die ene had niet eens een baard.

De route ging over een gravelweg voor auto’s de komende 2 dagen. Het was duidelijk een stuk droger hier, verder weg van de gletsjers.

De afgelopen 3 dagen had ik genoeg aan een fles van een halve liter die ik bij ieder stroompje bij vulde maar hier bleek dat toch iets te weinig. Vandaar dat ik een omwegje maakte naar een rivier met een waterval een stukje van de weg af. Dat bleek toch nog ongeveer een kilometer te zijn maar als ik de rivier volgde kwam die weer op de weg uit en hoefde ik niet helemaal terug te lopen.

Eenmaal op de weg kwam ik ongeveer ieder kwartier nog wel een auto of bus tegen. Een keer stopte een gezin om te vragen hoe het met me ging en of ik wat water of snoep wou, maar ik zei dat ik alles wat ik nodig had bij me had. Toen gingen die man en vrouw super enthousiast zeggen dat ze het knap van mij vonden en gaaf dat ik zoiets deed. Volgens mij kwamen ze uit Australië.

Een uur later toen ik zat te rusten langs de weg stopte nog en man om te vragen of ik een lift wou. Ik bedankte hem en zij dat ik hier was gekomen om te lopen. Het lopen schoot vandaag wel goed op, maar de blaar op m’n voet begon wel groter te worden.

Het was hier een soort eindeloze woestijn van lavasteen

Ik hoopte dat ik niet al te snel in het noorden zou zijn, ik had namelijk al 5 dagen over om de 1 dag durende bus terug te nemen en wat uit te rusten. Die bus ging ook wel maar 1 keer per dag en moest ik echt hebben. Een of twee dagen om uit te rusten zou ook niet verkeerd zijn maar ik hoefde ook weer geen week.

Bovenop een heuvel onderweg

Even na 3 kwam ik bij een meer en besloot daar te gaan staan, ik had al meer als genoeg gelopen en moest een keer goed uitrusten. Er was vlakbij een stuwmeer en overal elektriciteitsmasten maar uiteindelijk vond ik toch een goed plekje. Die dam en masten waren wel lelijk, maar van de andere kant is het wel goed dat IJsland al zijn elektriciteit om milieuvriendelijke wijze opwekt.

Het meer met de electriciteitsmasten

De slaapplek langs een verlaten vissershutje

Wildkamperen is het mooiste wat er is

filmpje [6.5MB]
Ik had voor het maken van deze foto de 1e keer per ongeluk de camera aangezet, als je goed luistert hoor je wat ik zei toen ik er achter kwam.

Het had vandaag weer kei hard gewaaid, dat doet hier overal continu volgens mij. Het weer is ook heel verschillend, op de berg en vanochtend was het ijskoud maar nu is het 22°C in m’n tent. Daar moet ik wel bij zegen dat het buiten dor de wind meteen een stuk kouder aanvoelt.

Vanavond had ik notenrijst met muggen als avondeten, met veel moeite heb ik ervoor kunnen zorgen dat er maar 2 in de tent zijn gekomen. Ook heb ik net nog een stuk uitrusting gebruikt dat ik nog op geen enkele andere vakantie heb meegenomen, namelijk Wc-papier. Omdat hier hele gebieden zonder planten zijn is dat wel nodig.