Hike verhaal Zwarte Woud

Dag 4 : Hinterzarten

Op kerstochtend werden we wakker met twee centimeter sneeuw op onze tenten. Als ontbijt hadden we wat hardkecks en een stukje worst. We waren alweer niet ontdekt, maar dat was deze keer ook niet zo vreemd. Opstaan was deze keer een beetje moeilijker omdat je op je slaapzak moest blijven liggen omdat alles erbuiten sneeuw was.

De eerste kilometers lopen waren koud. Er waren toch al mensen aan het wandelen zo vroeg. Onderweg maakten we deze foto:

Huisje in de sneeuw op kerstochtend

We waren van de route afgeraakt want we liepen al een hele tijd over een gewone weg. Aan het einde was een houten huisje waarin we wat soep maakten om op te warmen. Dat was om een uur of 10, toen waren er al best veel mensen daar die gingen langlaufen. Deze keer maakten we geen mengsel maar gewoon heet water.

Omdat we verkeerd waren gelopen konden we nu makkelijk naar Hinterzarten lopen. Daar zouden we misschien nog wat eten kunnen kopen. Bram had al niet veel eten meer over. Ik had nog wel genoeg, maar dat was alleen maar twee kilo muesli en wat koeken. Het lekkere had ik al opgegeten. De weg naar Hinterzarten was niet moeilijk te lopen. Daar aangekomen bleek er geen winkel te zijn. Er was wel een restaurant/café. Daar hadden we Schwarzwalder-kirchetorte en bockworst met brood op. Ze draaiden er wel goede muziek. "All I want for Christmas" bijvoordeeld. Alleen het beste nummer wat ze zouden kunnen draaien kwam er niet op. Dat zou "Lonely this Christmas" zijn.

Vanaf Hinterzarten liep er een wandelroute die in één keer naar Freiburg zou gaan. Die route konden we alleen nergens vinden. Via een andere route die ook ongeveer de goede kant opging kwamen we uiteindelijk weer op de goede route. Bram ging z'n blaren verzorgen en pleisters op zijn voeten plakken. Ondertussen had ik niks te doen. Na een tijdje riep ik heel hard "YEEEEeeeeeeeeeeeeeeeess". Want ik had de derde manier gevonden om mijn pet op te doen.

Het paadje waar we over moesten lopen was wel smal. Hier is de foto ervan:

Langs het smalle paadje was een steile bergwand

Later gingen we nog over een breder pad, maar het was daar ook helemaal verlaten. In de stukken waar sneeuw lag zag je dat er de laatste paar dagen niemand meer had gelopen.

Uitzicht in de schemering

Een bergstroompje

4 manieren om je pet te dragen deel 1

4 manieren om je pet te dragen deel 2

4 manieren om je pet te dragen deel 3

4 manieren om je pet te dragen deel 4

Het pad waar we over liepen

Langs de weg waren helemaal geen stukken gras meer, en het zou binnen korte tijd donker worden. We gingen een paar keer een stukje van de berg naar beneden klimmen om een vlak stuk te zoeken om op te slapen. Er waren wel vlakke stukken, maar die zaten nog steeds vol met rotsen.

Uitzicht vanaf de berg waar we op zaten

Bram en z'n oranje muts

Uiteindelijk zijn we maar gewoon langs de weg gaan liggen op een vlak stuk wat iets breder was. Het begon al een beetje te waaien, dus het zou wel koud worden die nacht. Dat klopte ook. Het waaide heel de nacht hard. We zaten ook helemaal aan de rand van de berg, zonder veel bescherming van bomen. Toen ik net een beetje lekker lag hoorde ik opeens iets grommen. Ik dacht dat kan Bram niet zijn. Daarna hoorde ik ook nog dat er iets over het pad liep waar we langs lagen. Ik denk dat het een wild zwijn was. Hij gromde nog een paar keer en ging toen weer weg. In die tijd heb ik maar niet bewogen. Later in de nacht kwam er nog een keer een wild zwijn.