Toertochten > Den Bosch

Wat vooraf ging

Deze zomer zouden Manon en ik op fietsvakantie gaan in Brabant. Voor mij zou dat al de tiende keer zijn dat ik op fietsvakantie ga, maar Manon had nog nooit meer dan 25 kilometer achter elkaar gefietst. Dit jaar was ze al begonnen met hardlopen, en met die conditie kon ze misschien wel mee op fietsvakantie. Om alvast te oefenen zijn we afgelopen weekend op en neer naar Den Bosch gefietst. Het idee er voor kregen we pas een week van tevoren. Om er niet meteen een te erge fietsvakantie van te maken zouden we wel in een hotel slapen, en zou het in totaal maar twee dagen zijn.

Dag 1 - Eindhoven - Den Bosch (45 + 10 km)

De dag voordat we vertrokken was er in Eindhoven een Beatles-festival geweest. Het was de hele dag zonnig geweest, en we waren pas om half 2 's nachts gaan slapen. Gelukkig werden we om negen uur al wakker. De spullen moesten we toen nog inpakken. Aangezien we in een hotel zouden overnachten hadden we bijna niks nodig, en paste het in een grote tas. Volgens het weerbericht zou het het eerste uur droog worden, en zouden we daarna een stortbui krijgen. Om tien uur konden we al vertrekken, wat nog best vroeg was. Ik had de tas bij mij achter om mijn fiets gebonden, want Manon heeft alleen een omafiets zonder versnellingen.

Toen we Eindhoven uit reden was het nog droog.

We zouden van elk plaatsnaambordje een foto maken, dan leek het alsof we heel ver gefietst hadden.

Manon had haar regenjas aan, maar dat was te warm, daarna moest die uit, maar dat was weer te koud, dus toen maar een vestje aangedaan, maar na tien minuten begon het toch te regenen dus toen moest haar regenjas weer aan.

Manon met haar mega-hoofd.

Het was telkens even droog en dan begon het weer met regenen. De ergste regenbui hebben we net ontweken. Voordat we bij Sint-Oedenrode waren hadden we een verkeerde afslag genomen. We kwamen eerst op een doodlopende weg, die ging over in een heel smal wandelpaadje. Daarna moesten we onder een brug door, voordat we weer in de bewoonde wereld uit kwamen.

Vanaf Sint-Oedenrode was het een lang stuk langs de snelweg tot Veghel.

In Veghel hebben we op een terrasje gezeten en koffie gedronken en gelunched. We hadden dus niet op een randje gezeten om stokbrood met chocopasta te eten, maar het is een begin. We waren er al voor 12 uur. Het slechte weer was inmiddels overgewaaid. Vanaf Veghel gingen we verder naar Dinther.

Het fietsen schoot beter op dan ik van tevoren verwacht had. De gemiddelde fiets-snelheid inclusief stoppen om de weg te zoeken en voor Manon om haar regenjas aan en uit te trekken was nog boven de 16 kilometer per uur.

Het was nu lekker zonnig. We zagen het kasteel van Heeswijk.

Dat stuk was het mooiste van de heenweg. Het was overal groen en er was weinig verkeer. Daarna waren we al vlakbij Den Bosch.

Manon vond de baby-paardjes (ze worden ook wel eens veulens genoemd) heel schattig.

Omdat het hotel in het noorden van Den Bosch lag maakten we een bocht via Rosmalen.

Manon was blij toen we eindelijk in Den Bosch waren.

In Den Bosch fietsten we naar het hotel. Het was zo'n hotel net als in Amerikaanse films, waarbij je een soort flat hebt met allemaal appartementen en een balkon er voor. We waren er al rond drie uur. Vlakbij was een meertje, daar gingen we lekker in de zon liggen, die nu steeds heter werd. We hadden ook wel een ijsje verdiend.

Het was een mooi en helder meertje, met veel verschilldende vogels.

Na een uur in de zon gelegen te hebben wandelden we nog een rondje om het meer.

Er zaten allerlei vogels, eenden, waterkoeten, ganzen en zwanen.

Deze had Nils Holgersson vroeger nog op gezeten.

We zagen ook nog zwanen met jonkies.

's Avonds gingen we op zoek naar een restaurantje. Buiten het centrum was niets te vinden, en in het centrum was een festival, waardoor het super druk was. Uiteindelijk zijn we sushi gaan eten, wat Manon helemaal niet erg vond. 's Nachts onweerde het zo hard dat we er wakker van werden.

Dag 2 - Den Bosch - Eindhoven (45 kilometer)

We hadden redelijk goed geslapen. Bij het hotel hadden we ontbijt geboekt, dus we begonnen lekker met een croissantje en koffie. Daarna vertrokken we weer op tijd, rond 10 uur. Het was al minstens 25 graden toen we vertrokken.

Eerst gingen we recht door het centrum van Den Bosch, daarna door naar Vught.

Manon haar korte broek schuurde, maar gelukkig had ik nog mijn afritsbroek bij die ik voor het eerst aan had gehad op de fietsvakantie naar Zuid-Frankrijk. Nou had ze een echte fietsvakantie-outfit.

Daar in de buurt zaten ook nog waterkoeten.

Het was heet in de zon vandaag, en het fietsen ging goed.

Voor Boxtel gingen we op een terrasje zitten om wat te drinken.

We wilden lunch halen bij de Albert Heijn, maar omdat het tweede Pinksterdag was ging die pas om 12 uur open, dus fietsten we door naar Oirschot.

Eenmaal in Oirschot aangekomen wilde Manon toch wel graag bij een restaurantje gaan lunchen, zodat we konden zitten, en eventueel schuilen voor de regen. Toen we tien minuten zaten begon het eerst heel hard te waaien, en daarna te stortregenen. Iedereen ging binnen in het restaurant schuilen.

Na een uurtje droogde het weer op, en begonnen we aan het laatste stukje naar Eindhoven. We maakten nog een kleine omweg via de Decathlon in Best zodat we vast naar tenten konden kijken om in de zomer mee op fietsvakantie te gaan. Manon was blij dat we weer in Eindhoven waren.

Uiteindelijk hebben we 100 kilometer gefietst in 2 dagen. Voor een eerste fietsvakantie is dat een heel goed begin. Ik ben benieuwd hoe het in de zomer zal gaan. Dan nemen we wel een tent mee en veel meer spullen. Het moet dan wel lukken om ongeveer 50 kilometer per dag te fietsen. Het plan is nu om afwisselend in een hotel te gaan en op de camping te gaan staan. We gaan dan ongeveer een week, waarin we heel Nederland wel door kunnen fietsen.