Toertochten > Hasselt

Met Hemelvaart hadden we een lang weekend vrij. Het zou heel zonnig worden, dus Manon en ik gingen op mini-fietsvakantie.

De route.

Dag 1: Eindhoven - Hasselt

De eerste dag fietsten we van Eindhoven naar Hasselt. Iets na 9 uur 's ochtends vertrokken we al. De eerste stop was in Valkenswaard, bij mijn ouders, waar we wat gezond fruit kregen.

Fruit-snack.

Het was nog wel fris, maar ook al zonnig. Dit waren de eerste mooie zonnige dagen van het jaar.

Vertrek uit Valkenswaard.

Vanaf Neerpelt, net over de grens, begon een lang recht fietspad naar het zuiden.

Over de grens.

Selfie.

Dat volgden we de hele tijd. Het was lekker zonnig, maar de wind stond precies recht van voren. Onderweg stopten we nog bij een bankje met een stuk spoor er voor. Het fietspad wat we volgden was de route van het oude spoor. Na 50 kilometer aten we nog wat bij de Quick, wat een soort Mc Donalds is, maar dan met lekkere hamburgers. Het laatste stukje tot aan Hasselt waren er nog twee omleidingen, maar dan waren we er ook. We sliepen in het YUP design hotel, in het centrum van Hasselt.

Hotel YUP in Hasselt.

Het was nog steeds lekker zonnig. Op een terrasje dronken we een biertje, en daarna aten we bij een restaurantje aan de markt.

Avondeten.

Deze dag hadden we 65 km gefietst.

Dag 2: Hasselt naar Weert

's Ochtends vertrokken we rond 10 uur, na een goed ontbijt. De route ging van Hasselt, via Genk, naar Weert. Het eerste stuk ging langs een grote weg. Daarna door dorpjes die er uit zagen alsof je in de jaren 80 terecht was gekomen. In Genk zagen we hoge torens die nog gebruikt werden voor de kolenmijnen.

Mijn-torens in Genk.

Een stukje buiten de stad was deze berg, die ook iets met de mijnbouw te maken had.

De Piramide.

Na Genk werd de route mooier, en kwamen we ook over wat bospaden.

Eindelijk weer een bospad.

Het was hier zelfs best heuvelachtig, dat hadden we niet verwacht. De eerste dag hadden we onderweg niet op een terrasje gezeten, omdat alles dicht was door hemelvaart. Nu waren we al een tijdje op zoek naar een terrasje om wat te eten en drinken. Manon zag dat er een aangegeven stond. Na een stukje klimmen over een bospad kwamen we bij een grote boerderij met een serre er aan gebouwd.

Bij Orshof op het terras.

Het was er super mooi, en veel te chique voor ons in onze fietskleren. Alle andere gasten waren er in hun zondagse kleren. Manon had een salade, en ik lasagna, het was super lekker.

De lunch.

We fietsten weer verder richting Weert. Bij Tongerlo staken we het kanaal over.

Kanaal bij Tongerlo.

Tien kilometer voor Weert fietsten we langs een grote weg. Toen hebben we een stuk van de route afgesneden over een bospad. Nog even uitrusten voor het laatste stukje.

Rustplaats onderweg.

De hele dag was het zonnig, en vandaag hadden we niet zo veel wind tegen. Het laatste stuk tot Weert kreeg Manon het steeds zwaarder, dus nog vijf mimuutjes uitgerust.

Pad in de buurt van Weert.

Even rusten voor het laatste stukje.

Ik wou kijken hoe moe Manon was, dus ik zei "kijk die lieve paardjes", toen zei ze alleen "stinkpaardjes", dus ik wist dat ze al moe was. Gelukkig waren we daarna binnen vijf minuten bij het hotel in Weert. In het centrum hebben we eerst een biertje gedronken, en daarna zijn we gaan eten bij 'Munt restaurant', waar je Italiaans kon eten. Het was er super lekker.

Dag 3: Weert naar Eindhoven

De laatste dag hoefden we alleen nog van Weert naar Eindhoven. Dat was ongeveer 35 kilometer. Het was voor de derde dag op rij zonnig. Deze keer hadden we zelfs wind mee. De route was mooier dan gisteren, want we hadden betere fietspaden dan in Belgie. De hele route ging via fietsroute knooppunten.

Uitzicht op de laatste dag.

Rond 12 uur 's middags kwamen we al aan in Eindhoven. In totaal hebben we meer dan 160 kilometer gefietst in drie dagen, en alleen maar zon gehad.